zondag 14 april 2024 – 15.00 uur

Trio Panache  
Sabine van Lier – viool
Elisabeth Schijns – cello
Marte Gerritsma – piano
Clara Schumann (Op. 17), Shostakovich (Op. 67)

LET OP!
Er rijden vandaag géén treinen tussen Haarlem en Santpoort-Noord. Er is vervangend NS busvervoer en vanaf station Haarlem kunt u ook bus 385 naar IJmuiden nemen (uitstappen halte Santpoort Noord, Hagelingerweg).
Uitgebreide info is te vinden via de NS Reisplanner of de NS app.
Tik als bestemming ’t Mosterdzaadje in.

Trio Panache

Op zondag 14 april om 15.00 uur brengt het Trio Panache twee meesterlijke pianotrio’s ten gehore in ’t Mosterdzaadje. Het trio bestaat uit Sabine van Lier – viool, Elisabeth Schijns – cello en Mare Gerritsma – piano. Drie musici die elkaar als studenten op het conservatorium in Utrect leerden kenne, Nu al met alle diploma’s op zak, hebben ze hun samenwerking in al die jaren voortgezet. Altijd op zoek naar het mooiste en het beste. Op het programma Clara Schumann (pianotrio g mineur opus 17) en Dmitri Schostakovich (piano trio nr 2, opus 67)

Het pianotrio in g mineur wordt beschouwd als Clara’s grootste en meest volwassen vierdelige werk. Het is haar enige pianotrio, gecomponeerd in 1846 toen Clara in Dresden woonde. Zij vond grote vreugde in het componeren. Bij haar eerste repetitie van het trio schreef ze in haar dagboek: ‘Er is niets groter dan de vreugde om zelf iets te componeren en er vervolgens naar te luisteren’.

Dmitri Shostakovich piano trio nr 2, opus 67

Shostakovich schreef zijn tweede pianotrio toen de Tweede Wereldoorlog in volle gang was, namelijk tussen december 1943 en augustus 1944. Tijdens die periode, in februari 1944, verloor hij zijn goede vriend Ivan Sollertinsky, een verlies dat Shostakovich erg zwaar viel. Hij droeg het pianotrio aan Sollertinsky op. Het trio reflecteert niet alleen het verdriet om Sollertinsky, maar zeker ook de somberheid en tragiek van de periode waarin het stuk tot stand kwam. Er wordt gezegd dat Shostakovich via de pers van de Sovjetunie verhalen had gehoord over bewakers in kampen die Joodse gevangen hun eigen graf hadden laten graven en ze vervolgens hadden gedwongen om erop te dansen. Volgens musicoloog Ian MacDonald is het laatste deel van het trio, met als bijnaam ‘Dodendans’, gebaseerd op dit macabere beeld.

Sabine van Lier studeerde bij Chris Duindam in Utrecht, bij Gordan Nikolic in Rotterdam en bij Thomas Klug in Bremen, waar zij in 2016 haar master behaalde met een 9. Sabine remplaceert in verschillende orkesten en speelt in meerdere kamermuziekensembles.

Daarnaast werkt zij als viooldocente bij ‘’Scholen in de Kunst’’ te Amersfoort.

Elisabeth Schijns begon haar studie in Utrecht bij Ran Varon en Timora Rosler waar ze haar master in 2016 afsloot met een 9,5. Zij vervolgde haar studie bij France Springuel te Antwerpen. In 2016-2017 volgde zij de orkestacademie bij het Gelders Orkest.

Tegenwoordig remplaceert Elisabeth in verscheidene orkesten en is zij werkzaam als cellodocente.

Marte Gerritsma studeerde piano bij Martyn van den Hoek in Utrecht en bij Frank van de Laar in Zwolle, waar ze in 2017 haar master afsloot met een 9. Marte werkte veel samen met strijkers en speelt in diverse ensembles. Daarnaast is ze actief als docente.

De drie leerden elkaar kennen tijdens hun conservatoriumtijd in Utrecht. Sabine en Elisabeth vormen al jaren samen een duo. In de zomer van 2017 ontstond de samenwerking met Marte, waarmee Trio Panache tot stand kwam.

Reacties zijn afgesloten.