zondag 14 mei 2023 – 15.00 uur

Fontana Strijkkwartet  
Menno Verloop – viool
Caspar Bellamy – viool
Elin Haver – altvool
Isaac Lottman – cello
Mendelssohn en Smetana

Fontana Kwartet, een jong en gepassioneerd strijkkwartet

Zondag 14 mei om 15.00 uur maken we kennis met het Fontana Kwartet, een nieuwe generatie van talentvolle musici. Een levendig, energiek en gepassioneerd strijkkwartet dat sinds september 2021 samenwerkt. Het zijn de violisten Menno Verloop en Caspar Bellamy, altvioliste Elin Haver en de cellist Isaac Lottman. Een kwartet waarin zowel het persoonlijke als het muzikale met elkaar klikt. En, ook heel belangrijk, gedeelde ambities. Alle vier zaten ze op de Sweelinck Academie. Nu studeren ze aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze elkaar ontmoeten voor repetities en lessen met Dmitri Ferschtman, Pieter Wispelwey en Peter Brunt.

Op het programma staan twee romantische werken: Felix Mendelssohn’s strijkkwartet in A groot en het strijkkwartet van Bedřich Smetana in e klein. En omdat het hoofdthema in het kwartet van Mendelssohn gebaseerd is op het lied ‘Frage’, dat hij kort daarvoor had geschreven, openen zij met dit lied dat gezongen wordt door de sopraan Madalena Massano.

Programma toelichting.

‘Na het verplichte Haydn kwartet dat elk eerstejaars strijkkwartet moet spelen op het Conservatorium van Amsterdam besloot Fontana met Smetana’s kwartet hun eerste duik in romantisch repertoire te nemen. Hier zijn we samen het eerste jaar mee doorgekomen en hebben we onze eerste buitenschoolse concerten mee gegeven.

Smetana’s autobiografische strijkkwartet is getiteld “Aus meinem Leben”. Het is autobiografisch in de zin dat elk deel bepaalde periodes en momenten uit zijn leven weerspiegelt. In het eerste en tweede deel zijn jeugdige passie, onhaalbare wensen en liefde voor dans, in deel drie het overlijden van zijn eerste liefde, in het vierde de achteruitgang van zijn gezondheid en gehoor. Een sterk symbolisch moment is een hoog aangehouden noot van de eerste viool in het laatste deel, die de piep in zijn oren vertegenwoordigt’.

‘Mendelssohn, een componist waar we veel van houden leek ons vervolgens een nieuwe leuke uitdaging en vormt zo samen met Smetana een mooi gevarieerd programma. Mendelssohn was slechts 18 jaar toen hij zijn Strijkkwartet in A groot schreef, wat echter absoluut niet wil zeggen dat hij nog niet wist wat hij deed; hij had bijvoorbeeld daarvoor al zijn beroemde Octet in Es groot (Op.20) uitgebracht. De jongen was enorme fan van de onlangs overleden Beethoven en bestudeerde zijn partituren vaak. Het stuk is een cyclisch werk, wat wil zeggen dat het begin van het eerste deel terugkomt aan het eind van het laatste deel. Dit werd al gesuggereerd in Beethovens werk maar Mendelssohn breidt dit verder uit. Late Beethoven kwartetten zijn vaak zeer introspectief en existentieel, het kwartet in A groot is daarentegen is zeer gepassioneerd en romantisch. Centraal staat een hoofdthema, dat gebaseerd is op een lied dat Mendelssohn enkele maanden tevoren schreef. Dit spelen we samen met de sopraan Madalena Massano alvorens aan het kwartet te beginnen’.

Reacties zijn afgesloten.