Harp, Fluit, Viool ⓘ
Ksenia Beltiukova – viool
Dasha Beltiukova – fluit
Mirjam Rietberg – harp
Debussy, Massenet, Ibert, De Falla, Beltiukov
Beltiukova Sisters met harpiste Mirjam Rietberg
Viool, harp en fluit, er is veel mooie muziek voor geschreven. En als de uitvoering dan in handen is van topmusici die hun ziel en zaligheid er inleggen en de luisteraar meevoert in het verhaal, dan weet je dat er een concert gaat plaatsvinden waar je bij moet zijn. Op vrijdag 31 maart om 20.00 uur, het eerste avondconcert weer, spelen harpiste Mirjam Rietberg, violiste Ksenia Beltiukova en de fluitiste Dasha Beltiukova . Op het programma werken van C.P.E Bach (Trio Sonate), Ibert (Twee Interludes), Massenet (Méditation), Toselli (Serenata) en De Falla (Spaanse Volksliederen). De Falla verhuisde in 1907 naar Parijs, waar hij 7 jaar bleef. Daar ontmoette hij componisten die zijn stijl beïnvloedden, waaronder Ravel, Debussy, Stravinsky en Albéniz. Hij schreef daar ‘Siete canciones populares Espagnolas’ in 1914.
In de combinatie harp en fluit wordt de Sonatine van Ravel uitgevoerd. Het origineel is voor piano solo. Het is een kleurrijk impressionistisch stuk dat in 1906 in première ging. In het middendeel een ingetogen wals vol passie en intensiteit. Het laatste deel is technisch het meest uitdagende. Een toccata vol energie.
Tot slot enkele tango’s van Piazzolla: Bordel 1900 en Cafe 1930. Piazzolla studeerde in Parijs bij Nadia Boulanger. Piazzolla was de bedenker van de ‘Nuevo Tango’, hij combineerde de traditionele dans met jazz en klassieke muziek invloeden. Zijn ‘Histoire du Tango’ werd oorspronkelijk geschreven voor fluit en gitaar, maar in dit concert uitgevoerd door viool en harp.
De twee Interludes van Ibert voor trio zijn twee echte klankjuweeltjes. Hij schreef ze als een soort imitatie van Barok muziek en schept een warme en aangename sfeer.