“La présence lointaine” (de verre aanwezigheid) ⓘ
Ksenia Kouzmenko – piano
Spaanse en Zuid-Amerikaanse componisten, maar ook stukken die door de Spaanse muziek geïnspireerd werden zoals Albéniz, Guatarino, Ginastra, Cervantes, Sévérac, Mompou, Debussy
Pianiste Ksenia Kouzmenko met Spaanse en Zuid-Amerikaanse muziek
“La présence lointaine” (“De verre aanwezigheid”) de titel van haar nieuwe album.
Zaterdag 18 maart om 15.00 uur presenteert de bekende pianiste Ksenia Kouzmenko in ’t Mosterdzaadje haar nieuwe cd ‘La Presence lointaine’ Het programma omvat werken van Spaanse en Zuid-Amerikaanse componisten, maar ook stukken die door de Spaanse muziek geïnspireerd werden: Albeniz, Guatarino, Ginastra, Cervantes, Severac, Mompou, Debussy .
Dit alles is het vervolg op de “Ranges of Érard”, een CD die een aantal jaren geleden opgenomen werd op een prachtige Londense Érard uit 1863 in Middelburg. Daaruit werd het idee geboren om een soort labyrintisch programma samen te stellen, waarin je na ieder stuk steeds een ander pad zou kunnen nemen, en nieuwe verhalen kunnen laten ontstaan. Zij doorkruiste de paden van de Pyreneeën en die brachten haar de inspiratie voor ‘De verre aanwezigheid’ de titel ook van haar nieuwe cd album. Behalve buitengewoon goed pianiste heeft ze ook groot talent in fotografie en is ‘De verre aanwezigheid’ door haar gevoelig in beeld gebracht en gebruikt voor omslag van de hoes.
‘Ksenia Kouzmenko is een overtuigd performer en sleept de luisteraar mee op haar muzikale ontdekkingstochten’, stond geschreven in het juryrapport van het Trompconcours.
Ksenia Kouzmenko werd geboren in Minsk, Belarus, als dochter van een pianistenechtpaar. Op zevenjarige leeftijd werd ze aangenomen op het Nationaal Muziek College te Minsk, waar ze cum laude afstudeerde, met gouden medaille. Ze vervolgde haar pianostudie aan de Nationale Muziekakademie, waar ze, eveneens cum laude, haar master degree haalde als concertpianist, docent, en in pianobegeleiding en kamermuziek.
In 1995 kwam ze met een internationale studiebeurs naar Nederland voor een post-graduate studie bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Ksenia ontving in 1997 en 1998 een beurs van de Yuri Egorov Foundation. Ze volgde vele masterclasses bij o.a. Abbey Simon, György Sándor, Elza Kolodin, Vazha Chachava, Lazar Berman, György Kurtág, Earl Wild, Charles Rosen, Jan Wijn, Karl-Heinz Kammerling, Ivan Moravec en is een aantal keer naar Duitsland geweest voor Bach-interpretatiecursussen bij professor Walter Blankenheim. In 1997 werd ze uitgenodigd om als fellow-student deel te nemen aan het Zomerfestival in Tanglewood (V.S.).
Ksenia nam deel aan internationale concoursen in Litouwen, Polen, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, België, Japan, en Macau, en naast verschillende prijzen voor pianobegeleiding, behaalde ze de tweede prijs en de publieksprijs van het internationale Tromp Muziek Concours te Eindhoven, en de derde prijs op de Rencontres Musicales de Gaillard, Frankrijk.
Zij speelde o.a. met het Nationaal Symfonieorkest van Belarus, het Zeeuws Orkest, het Brabants Orkest, het Collegium Instrumentale Brugense, het Valeriusensemble en het Nederlands Blazersensemble. Najaar 2000 was ze soliste in het Kurtágproject van het Koninklijk Conservatorium onder leiding van Reinbert de Leeuw. In 2004 speelde ze, op aanbeveling van György Kurtág zelf, zijn “…quasi una fantasia…” met het Orchestra della Svizzerra italiana, onder de directie van Olivier Cuendet, in Lugano. Ksenia maakte opnames voor de Nationale Omroep van Belarus, de Nederlandse televisie, de BRT, Classic FM, de Concertzender en radio 4.
Ksenia concerteert in Duitsland (Beethovenfestival in Bonn), Engeland, Zwitserland, België (Festival van Vlaanderen), Italië, Slovenië (Tartinifestival), Spanje (festival “Semana de Musica Caja Astur”), Rusland (Hermitage, St. Petersburg), en overal in Nederland.
Ze speelt kamermuziek met onder andere klarinettist André Kerver, en de Tsjechische celliste Lucie Stepánová. Vanaf 2008 vormt ze een vast duo met de violiste Lisa Jacobs. In 2013 kwam bij Challenge Records hun CD uit met werk van Franck en Ysaye.
Sinds 1999 geeft ze les aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Ksenia Kouzmenko beschikt over een vleugel, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.
www.muziekinstrumentenfonds.nl
In de woorden van het juryrapport van het Trompconcours: Ksenia Kouzmenko is een overtuigend “performer”, bij wie het elegante gebaar steeds in dienst staat van de muziek. Zij durft risico’s te nemen en sleept de luisteraar mee op haar muzikale ontdekkingstochten.