zondag 18 februari 2018 – 15.00 uur

CELLO & VIOOL
Sietse-Jan Weijenberg – cello
Sarah Kapustin – viool
Toshiro Mayuzumi (cello), Bartók (viool),
Ravel (Sonate voor viool en cello)

Een oorverblindende wervelwind aan kleuren….

Sarah Kapustin

Twee toppers uit de muziekwereld zijn op zondag 18 februari om 15.00 uur te horen in ’t Mosterdzaadje. Het zijn de violiste Sarah Kapustin en de cellist Sietse-Jan Weijenberg. In deze combinatie wordt de Sonate van Ravel uitgevoerd. Cello solo maken we kennis met de Japanse componist Toshiro Mayuzumi en viool solo wordt de Sonate van Béla Bartók uitgevoerd.
Sarah Kapustin is 1ste concertmeester van het Noord Nederlands Orkest. Tevens hoofdvakdocent aan het Conservatorium van Amsterdam, het Conservatorium van Zwolle en vakdocent kamermuziek aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen.
Weijenberg is veelgevraagd bij internationale kamermuziek-festivals (Kuhmo, Aspen, Tokyo, Giverny, Jakarta, Groningen) en was lange tijd actief met zijn pianotrio Demian (1e prijs Maria Canals pianotrioconcours). Weijenberg is daarnaast actief als gast-aanvoerder/solocellist bij onder anderen het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Residentie Orkest. In het najaar van 2013 kreeg hij een vaste benoeming als aanvoerder/solocellist van het Nederlands Kamerorkest.

Sietse-Jan Weijenberg

Over het programma vertelt Sietse-Jan Weijenberg:
“De spil van dit programma is het duo voor viool en cello van Maurice Ravel. Het stuk van ongeveer 25 minuten opent met een klassieke tweestemmige vorm, en al meteen versmelten viool en cello tot een veelkoppige kameleon. De spetterende bijtende staccato noten van het tweede deel… De lange smachtende lijnen van het derde… Het stuk mondt uit in een oorverblindende wervelwind van kleuren.
Daarnaast een wonderlijk stuk van de Japanse componist Mayuzumi, waarin de cello de eeuwenoude klankwereld van het traditionele poppentheater ‘Bunraku’ verkent. En de passievolle solo sonate voor viool van Béla Bartók, de man die met zijn fonograaf door Transsylvanië trok om de traditionele muziek te vangen en levend te houden in zijn eigen stijl.  Kom luisteren naar een programma waarin cello en viool zich samenvoegen tot een bijzondere nieuwe klankwereld.”

Sarah Kapustin’s muzikale activiteiten brachten haar reeds naar Noord-Amerika, Europa, Azië en Australië, in uitvoeringen als soliste, in kamermuziek en als concertmeester. Ze heeft gesoleerd bij orkesten als het Milwaukee Symphony Orchestra, de Juilliard Symphony en de Pasadena Symphony. Sarah heeft prijzen behaald tijdens talrijke concoursen, o.a. de eerste prijs van het Internationaal Concours van Markneukirchen. Ze vormt een vast duo met pianiste Jeannette Koekkoek, met wie ze de complete vioolsonates van Beethoven uitvoerde en opnam bij het label Et’cetera/Olive. Sarah behaalde haar Mastersdiploma aan de Juilliard School bij Robert Mann (2005). Eerder ontving ze de Bachelors- en Artistsdiploma’s van Indiana University als studente van Mauricio Fuks. Aanvankelijk had ze les van Mimi Zweig en James Przygocki. Ze studeerde kamermuziek in Parijs (Conservatoire National Supérieur de Musique) bij Michel Strauss en Vladimir Mendelssohn (2006-8). Sarah was de primarius van het gerenommeerde Rubens Quartet van 2008 tot het einde van hun carrière als kwartet in 2016. Sarah werd geboren in Milwaukee (VS) en woont momenteel in Nederland, waar ze actief is als kamermusicus en soliste, en als concertmeester van het Noord Nederlands Orkest. Ze treedt ook vaak op met Amsterdam Sinfonietta en het Orpheus Chamber Orchestra in New York. Ze is hoofdvakdocente viool en kamermuziek aan het ArtEZ Conservatorium in Zwolle, viooldocente aan de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam, en kamermuziekdocente aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarnaast heeft ze masterclasses gegeven in Hong Kong, Frankrijk, Spanje, Columbia, Brazilië en de VS. Sarah bespeelt de ‘Nico Richter en Hetta Rester’ G.B. Rogeri, Brescia, ca. 1690, die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in Amsterdam.

Sietse-Jan Weijenberg is de eerste Nederlandse cellist die wist door te dringen tot de finale van het internationale Rostropovich Concours (2009, 4e prijs). Sindsdien treedt hij regelmatig op in binnen- en buitenland als solist en recitalist. Weijenberg is veelgevraagd bij internationale kamermuziek-festivals (Kuhmo, Aspen, Tokyo, Giverny, Jakarta, Groningen) en was lange tijd actief met zijn pianotrio Demian (1e prijs Maria Canals pianotrioconcours). Weijenberg is daarnaast actief als gast-aanvoerder/solocellist bij onder anderen het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Residentie Orkest. In het najaar van 2013 kreeg hij een vaste benoeming als aanvoerder/solocellist van het Nederlands Kamerorkest. Daarnaast is Weijenberg actief in de historische uitvoeringspraktijk met het Franse classicistische ensemble Le Cercle de l’Harmonie. Van 2011 tot 2015 werd Weijenberg gesponsord met de bruikleen van een instrument gebouwd door Jozef Guarnerius, voorheen bespeeld door de legendarische cellist Janos Starker. Weijenberg maakte cd-opnames voor het label Ultra-Analogue Recordings (Toronto). Dit zijn opnames die streven een tegenwicht te geven aan de digitale, zwaarbewerkte trend door alleen volledige, onbewerkte takes te gebruiken, opgenomen met analoge apparatuur. In The Strad Magazine werden deze opnames beschreven als “een opname die de ruwe kantjes niet schuwt (…) dringend en opwindend, een emotionele achtbaan met intens gevoeld rubato, overtuigende passie en een gevoel voor oneindige ruimte.” Weijenberg begon zijn cellostudie in Leeuwarden bij de cellist Jirka Prchal, vervolgde deze bij Jan Ype Nota aan het conservatorium in Groningen en behaalde zijn Diplôme Supérieur aan het Conservatoire de Paris bij Michel Strauss. Tevens volgde hij masterclasses bij grootheden als Richard Aaron.

Reacties zijn afgesloten.