zondag 4 februari 2018 – 15.00 uur

ARTEM TRIO
Sara Balasch Lozano – viool
Violeta González Tomás – cello
María López Belarte – piano
Henriette Bosmans Piano Trio in A majeur
Felix Mendelssohn Piano Trio nr. 1 Op. 49 in d mineur

Artem Trio

Het Artem Trio

Het Artem Trio bestaat uit María López Belarte (piano), Violeta González Tomás (cello) en Sara Balasch Lozano (viool). Op zondag 4 febrauari om 15.00 uur maken zij hun entree in ’t Mosterdzaadje. Dar voeren ze twee trio’s uit van Henriette Bosmans en Felix Mendelssohn. Alle drie komen ze uit Spanje, de plek waar ze hun bachelorstudie muziek hebben afgerond. Momenteel studeren ze voor de masterdegree in Rotterdam en Amsterdam. María, Violeta en Sara komen uit dezelfde Spaanse regio. Zij zijn echter pas samen gaan spelen in 2015, nadat ze elkaar in Nederland hebben ontmoet. Ze ontwikkelen zich sindsdien samen als trio maar ook als solist.

De in Amsterdam geboren en getogen Henriette Bosmans droeg als 26 jarige componiste het Piano Trio (1921) op aan haar moeder die in haar in de kindertijd leiding gaf aan haar muzikale ontwikkeling. De muziek van Henriette Bosmans wordt niet aak uitgevoerd, en in het bijzonder dit Trio dat waarschijnlijk tot het meest onbekende van haar oeuvre behoort. Een stuk vol opwindende eeuwige energie van een onbevangen jonge vrouw. Het is een werk waarin invloeden van Duitse Romantiek, het Frans impressionisme en een knipoog naar de Spaanse volksmuziek terug te horen is. In de jaren 20 trad Henriette Bosmans als pianiste regelmatig op met het Concertgebouw Orkest.

Het was moeilijk om als vrouw erkenning te krijgen als componiste. Toch werden in 1938 haar stukken gespeeld in Praag en Parijs. In de jaren 40 weigerde ze lid te worden van de Nazi Cultuur Kamer en kon daarom niet langer in het openbaar optreden. Haar muziek werd verboden. Ze organiseerde ondergronds huiskamerconcerten die voor artiesten en publiek intense ervaringen waren. 

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) — Pianotrio in D Minor op.49 (1839). Felix (‘Gelukkig’, in het Latijn), was ook gelukkig, rijk geboren, geweldig pianist, meester in het schaakspel, sociaal geliefd, knap en genoot van reizen en schilderen. Geen tragische legendes over zijn vroege dood.,br>
Nadat Mendelssohn dit pianotrio (de eerste van twee) had voltooid, liet hij het horen aan de componist Ferdinand Hiller, die bij hem in Leipzig verbleef. Hiller was erg onder de indruk, maar het resultaat van de suggesties die Hiller gaf, was dat Mendelssohn het geheel herschreef. Naar aanleiding van een recensie uit 1840 van Mendelssohn’s D-minor Piano Trio schreef Robert Schumann over de smakeloosheid van sommige onwetenden critici. Hij noemt Mendelssohn de Mozart van de 19e eeuw.

De leden van het Artem Trio houden van optreden, zowel als solist, met kamermuziekensembles als met professionele orkesten. Ze hebben een brede interesse in muziek, variërend van de barok tot 20e eeuwse muziek. Ze hebben lessen en masterclasses gehad van onder andere Gijs Kramers, David Kuyken, Bart van der Roer, Jeroen den Herder en Benzion Shamir.

Reacties zijn afgesloten.