Goede Vrijdag
NOUVELLE PHILHARMONIE PIANO TRIO
Sergey Smirnov – piano
Artiom Shishkov – viool
Dima Tsypkin – cello
Antonio Vivaldi – De vier jaargetijden, gearrangeerd door Max Richter
Nouvelle Philharmonie met muziek die raakt!
Op Goede Vrijdag 30 maart om 20.00 uur is het befaamde Novelle Philharmonie Trio te gast in ’t Mosterdzaadje. Sergey Smirnov – piano, Artiom Shishkov – viool en Dima Tsypkin – cello. Een pianotrio met een goede neus voor muziek die je raakt. Na eerder de vier jaargetijden van Piazzolla en de seizoenen van Tsjaikovski te hebben uitgevoerd, gaan we nu Vivaldi’sVier Jaargetijden horen in een bewerking voor kamerorkest van Max Richter en door het trio weer gearrangeerd voor Piano Trio. Ook het deze avond zeer toepasselijke Credo van Sergey Beltiukov wordt uitgevoerd.
De vier jaargetijden (1723) van Vivaldi is vandaag de dag nog steeds het meest bekende én opgenomen klassieke muziekstuk aller tijden. De hedendaagse Britse componist en muzikant Max Richter – bekend van zijn filmische en minimal muziek – heeft flink gesleuteld aan dit meesterwerk. Maar liefst 75% van de originele partituur liet hij weg. Het resultaat is Vivaldi’s Four Seasons Recomposed by Max Richter, een vernieuwd klassiek meesterwerk met een prachtige minimal sound, maar mét behoud van de herkenbare Vivaldi thema’s.
Ook op het programma het Credo van Sergey Beltiukov. Muziek die niemand onberoerd laat. Op het concert in Minsk kregen ze een overweldigende ovatie van het publiek.
De drie vrienden volgden het speciale muziekonderwijs in Minsk en traden al op 8 jarige leeftijd met succes op. Sergey is na zijn studie in Nederland gebleven. Dima kreeg de kans verder in Parijs te studeren en is daar gebleven en Artiom, die na het winnen van het Koningin Elisabeth Concours veel op tournee is, woont deels in Frankfurt. Hij is eerste violist van het Lipkind kwartet.
Max Richter
De van oorsprong Duitse componist Max Richter heeft De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi in een nieuw jasje gestoken. Dat deed hij op verzoek van Deutsche Grammophon. Het project van het Duitse CD label heet ‘Deutsche Grammophon Recomposed’. Het is geïnspireerd door een praktijk die in de tijd van Bach heel normaal was: het bewerken van muziekstukken zodat deze bij de moderne tijd passen. Het label nodigde artiesten uit om een oud muziekstuk nieuw leven in te blazen, en zo een breder publiek aan te spreken. Al eerder gingen componisten en dj’s aan de haal met klassieke opnames, gespeeld door de Berliner Philharmoniker. Zo krijgen bijvoorbeeld Dvošák, Schubert en Wagner een hip-hop beat aangemeten. Componist Max Richter besloot om niet een opname, maar de bladmuziek zelf onder handen te nemen. “Ik heb mijzelf in Vivaldi’s partituur geschreven”, zegt hij. Het resultaat is een compositie die doet denken aan minimal music, met de mooiste delen uit de 4 jaargetijden door de ogen van Max Richter.
Artiom Shishkov (Minsk 1984) begon op 5 jarige leeftijd zijn vioolstudie. Als hij 8 jaar oud is debuteert hij met groot succes in de Filharmonie met het Kamer-Orkest van Minsk. Van 1994 tot 2002 studeerde hij aan het Muziek College in Minsk waar hij concertmeester werd van het kamerorkest. In 2010-2012 studeert hij als een postdoctorale student af aan de Universiteit van Muziek en Podiumkunsten in Wenen bij Dora Schwarzberg. Artiom Shishkov werd prijswinnaar op wel 15 internationale wedstrijden in Italië, Tsjechië, Litouwen, Duitsland, Wit-Rusland, Rusland, Polen, Oostenrijk en België. Daaronder de Internationale Max Rostal Competitie (Berlijn, 2012) en het Koningin Elisabethconcours (Brussel, 2012). Artiom ontving prijzen en beurzen uit tal van instellingen, zoals Vladimir Spivakov Fonds, New Names Fund, Russische Podiumkunsten Fonds, het Speciale Fonds van de president van de Republiek Belarus, BelSwissBank. Tijdens zijn deelname aan de Internationale Tsjaikovsky Concours in Moskou in 2007 kreeg hij de publieksprijs van de ForumKlassika door web-voting. Artiom werd uitgenodigd om deel te nemen aan vele internationale festivals. Daaronder zijn het Gstaad Festival, Festival ete Mosan, Juri Bashmet International Festival, Swiss Music Festival, Klara Festival, Musica Mundi Festival, Art-november Festival in Moskou en anderen. Hij trad op in BOZAR, Concert Noble en Flagey in Brussel, Oslo Concert Hall, Grand Hall, Kleine Zaal en Rachmaninoff Zaal van de Moscow State Conservatory, Glazunov Hall in Sint-Petersburg en hij werkte met dirigenten als Gilbert Varga en Augustin Dumay. Artiom heeft deelgenomen aan masterclasses bij Vladimir Spivakov, Elisabeth Wallfish, Tatjana Grindenko, Yair Kless, Itamar Golan, Leonid Kerbel, Irina Bochkova en Vladimir Perlin. Deze toegewijde kamermusicus, Artiom Shishkov is de eerste violist van het Lipkind Kwartet.
De cellist Dima Tsypkin (Minsk 1980) studeerde met onderscheiding af aan de Academie voor Muziek in Minsk. In 2004 vestigt hij zich in Frankrijk waar hij studeert aan het Conservatorium van Parijs. Hij neemt deel aan masterclasses met wereldberoemde docenten zoals Anner Bijlsma, Alain Meunier, Lev Evgrafov, Jérôme Perno, Yovan Markovich, Vladimir Perlin en Patrick Cohen. Dima treedt met recitals en in kamermuziek op in Wit-Rusland, Rusland, Litouwen, Polen, Duitsland, België, Spanje, Italië, Zweden, Finland, Groot-Brittannië en Nederland. Zijn repertoire is van barok tot en met hedendaags. Hij werkte samen met dirigenten als Zubin Mehta, Placido Domingo en Lorin Mazel. Dima Tsypkin won veel prijzen in kamermuziek concoursen en wedstrijden voor strijkers 2001 – 1e prijs en de Speciale Prijs Eugénie wedstrijd snaarinstrumenten Koka (Moldavië) 2002 – 1e prijs van Mikhail Oginsky Chamber Music Competition (Wit-Rusland) 2003 – 1e prijs en de Speciale Prijs van de 3e editie van het International Competition Johannes Brahms Kamermuziek in Gdansk (Polen), 2003 – 3e Prijs Chamber Music Competition Zinetti (Italië), 2003 – 3e prijs in de eerste editie van het snaarinstrument Songfestival in Minsk (Wit-Rusland), 2005-1 prijs van de 9e editie van de International Chamber Music Competition in Krakau (Polen). Ook geeft hij cello lessen.
Sergey Smirnov is geboren in Minsk, Wit-Rusland, in 1980. Hij voltooide zijn studie aan het Music College of the Belarusian Academy of Music in 1998 en studeerde vervolgens aan de Music Academy in Minsk bij Yuri Gildiuk. In 2003 kwam Sergey naar Nederland om verder te studeren bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2006 behaalde hij zijn Master of Music titel als solopianist. Sergey nam deel aan masterclasses van vooraanstaande pianopedagogen als Viktor Merzhianov, Charles Rosen, Stefan Vladar, Igor Roma en Jacques Rouvier. Sergey treedt veelvuldig op in binnen- en buitenland, zowel als solist als in duo-recitals en met verschillende kamermuziekensembles. Zijn brede repertoire reikt van de barok tot aan hedendaagse muziek. Tussen 1990 en 2012 heeft Sergey concerten gegeven in Wit-Rusland, Rusland, Oekraïne, Litouwen, Moldavië, Polen, Slowakije, België, Nederland, Duitsland, Portugal, Frankrijk, Groot-Brittannië, Japan en India, en trad hij op als solist met pianoconcerten van Bach, Mozart, Beethoven, Grieg, Rachmaninov en Shostakovich met diverse kamer- en symfonieorkesten. Sergey was te horen op vele nationale en internationale muziekfestivals, waaronder het Grachtenfestival en de Uitmarkt (Amsterdam), Festival Classique en het Steve Reich Festival (Den Haag), Peter de Grote Festival (Groningen), de Rotterdamse Operadagen, Les Concerts du Cloître in Nice en Le Printemps de Lady Mond in Belle-Isle-en-Terre (Frankrijk). Sergey Smirnov is winnaar van vele prijzen in talloze internationale concoursen, waaronder bijvoorbeeld de International High School Music Competition in Takasaki (Japan) en de Porto International Piano Competition (Portugal).