PIANORECITAL
Mitsuko Saruwatari
Schumann, Berger, Chopin, Ravel
Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari brengt vergeten componist Wilhelm Berger tot leven
Op zondag 25 maart om 15.oo uur hebben we de eer in ’t Mosterdzaadje kennis te maken met de pianiste Mitsuko Saruwatari. Deze vooraanstaande Japanse pianiste die in Nederland een actieve rol speelt in de wereld van de kamermuziek, gaat werk uitvoeren van Schumann (Waldszenen op. 82), Berger (Pianosonate op. 76), Chopin (Nocturne op. 15 nr. 2) en Ravel (Le Tombeau de Couperin).
Ze opent met Schumann. Lovende recensies kreeg Mitsuko voor haar laatste CD ‘Schumann the Poet’. ‘Een overtuigende ode aan Schumanns romantische ziel…’ Op veler verzoek daarom de Waldszenen.
Vervolgens breekt Mitsuko met hart en ziel een lans voor Wilhelm Berger (1861-1911). Hoe is het mogelijk dat de naam van Wilhelm Berger vrijwel verdwenen is uit de muziekgeschiedenis? In zijn tijd was hij chef-dirigent van een befaamd orkest, beroemd pianist en bovendien componist van meer dan honderd prachtige muziekstukken, waarmee hij vele prijzen heeft gewonnen. De pianiste Mitsuko Saruwatari is naar het waarom op zoek gegaan. In korte tijd heeft zij zich ontpopt als bewonderaar van deze in vergetelheid geraakte meestercomponist die sinds 100 jaar niet meer gehoord is. Mitsuko brengt in dit concert een prachtige sonate weer tot leven. Een unieke kans om deze schitterende laatromantiek te beluisteren en vooral ervan te genieten. De cd met twee prachtige pianowerken van deze componist wordt op 13 april gepresenteerd tijdens een concert in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.
Ooit won Mitsuko een prijs voor haar vertolking van Franse muziek. Vandaar haar specialiteit Ravel: Le Tombeau de Couperin weer terug in haar repertoire! Haar poëtisch en verfijnde spel komt ook goed van pas in de Nocturne van Chopin.
Mitsuko is geboren in Tokyo, Japan. Na haar studie bij de Toho Gakuen School of Music (Nobutatsu Kawashima) won zij een stipendium ter beschikking gesteld door de Nederlandse regering. Hierdoor kon zij haar studie voortzetten bij Willem Brons aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Tijdens de studie won zij o.a. de eerste prijs van een muziekconcours voor Franse muziek in Kyoto. Na het behalen van het diploma uitvoerende musicus en het diploma kamermuziek bij het Sweelinck Conservatorium, verdiepte zij haar spel gedurende twee jaar in Londen onder leiding van John Bingham en volgde zij een masterclass van György Sebök. In 2004 richtte Mitsuko Saruwatari samen met een aantal musici uit het Koninklijk Concertgebouworkest het Uriël Ensemble op. Tegelijkertijd zette Mitsuko samen met deze groep musici ook een eigen concertserie op in de Amstelkerk in Ouderkerk-aan de Amstel. Deze concertserie, die inmiddels al bijna 15 jaar bestaat, kent elk seizoen een bepaald muzikaal thema voor 6 concerten. Mitsuko is de artistieke leider van zowel de concertserie als het Uriël Ensemble. Haar brede kamermuziek repertoire dekt bijna alle belangrijke muziek uit dit segment. In 2014-2015, tijdens het festival ‘Muzikale Reis door de 19 eeuw met Brahms en de tijdgenoten’ (in Amstelveen, Ouderkerk a/d Amstel, Amersfoort en Eelde in Nederland) heeft Mitsuko met het Uriël Ensemble bijna alle kamermuziekstukken van Brahms in één seizoen ten gehore gebracht. Na haar eerste soloalbum ‘Frédéric Chopin’ verscheen in 2016 haar tweede CD: ‘Schumann the Poet’. Deze CD bevat drie pianowerken van Schumann, die geïnspireerd zijn door de literatuur. Deze cd is door de Nederlandse en Japanse pers zeer goed ontvangen. De pers roemt haar lyrische en verfijnde spel gepaard gaande met een solide techniek.