vrijdag 18 maart 2022 – 20.00 uur

‘Kris-kras door Europa’
Doris Hochscheid – cello
Oda Hochscheid- mezzosopraan
Frans van Ruth – piano
Brahms, Bridge, Loeffler, Marx, Diepenbrock, Schegel en Massenet

Kris Kras door Europa

Doris, Oda en Frans
[foto: Yvon Moll]

De celliste Doris Hochscheid en de pianist Frans van Ruth, oprichters van Stichting Cellosonate, werden in 2017 voor hun verdiensten voor de Nederlandse muziek benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Samen met mezzosopraan Oda Hochscheid komen zij op vrijdag 18 maart om 20.00 uur in ‘t Mosterdzaadje met het programma Kris Kras door Europa.

Uitgevoerd gaan worden:

Johannes Brahms (Zwei Gesänge opus 91), Jakob Fabricius (Souvenir), Frank Bridge (Serenade en Music when soft voices die), Charles Martin Loeffler (Sérénade), Joseph Marx (Adagio), Leander Schlegel (uit Deutsche Liebeslieder opus 20), Manuel de Falla (uit Suite populaire espagnole), Alphons Diepenbrock (Berceuse), Jules Massenet (Nuit d’Espagne)

In dit programma nodigen Oda, Doris en Frans u uit met hen op reis te gaan kris kras door een groot aantal Europese landen. Zij hebben een heleboel muziek voor de combinatie mezzosopraan-cello-piano in hun koffers: van veel verschillende nationaliteiten en in drie verschillende talen. Met vooral veel late romantiek.

Sommige liederen hebben op zich al een dubbele nationaliteit. Zo schreef de laat-romantische Deense componist Jakob Fabricius een noordelijk donker lied op een gedicht van de vroeg-romantische Franse dichteres Marceline Delbordes-Valmore.

Alphons Diepenbrock componeerde zijn beroemde Berceuse op een gedicht van de Franstalig Vlaamse dichter Charles van Lerberghe voor de Franse solocellist van het Concertgebouworkest Gérard Hekking en zijn vrouw Julie bij de geboorte van hun dochtertje.

De Duitstalige liedkunst wordt vertegenwoordigd door Johannes Brahms, die in de laatste decennia van de negentiende eeuw vooral in Wenen werkzaam was. Zijn liederen zijn in eerste instantie bedoeld met altviool, maar er bestaat een geautoriseerde versie met cello, die zelfs één noot meer bevat. Ook in het programma twee liederen van de Overveense componist Leander Schlegel, wiens muziek in het Wenen van het begin van de twintigste eeuw grote waarderinggenoot en daar in de belangrijkste zalen werd uitgevoerd. Een geboren en getogen Wener was dan weer Joseph Marx, die door Atatürk werd uitgenodigd het muziekonderwijs in Turkije op te bouwen, wat hem er niet van weerhield een zeer omvangrijk laat-romantisch liedoeuvre na te laten.

Toen de Engelse componist Frank Bridge tijdens de eerste wereldoorlog als componist modernere wegen insloeg en zich daarbij niet afsloot voor continentale invloeden, werd hij door sommige recensenten voor landverrader uitgemaakt. Vooral vóór die tijd schreef hij tal van fraaie, welklinkend Engels-romantische liederen en korte instrumentale stukken.

Charles Martin Loeffler beweerde van zichzelf dat hij Elzasser van geboorte was, maar afgaande op documenten werd hij geboren bij Berlijn en had hij al gewoond in Oekraïne, Hongarije en Zwitserland voor hij daadwerkelijk in de Elzas belandde. Hij werd een vooraanstaand figuur in het Parijse muziekleven maar emigreerde in 1881 naar de Verenigde Staten, zodat hij nu als Amerikaans componist te boek staat.

De liederen van zowel Bridge als Loeffler zijn oorspronkelijk met altviool, maar gaan ook heel goed met cello.

Uit de Siete canciones populares espagnolas van Manuel de Falla werd in 1925 door de Franse cellist Maurice Maréchal een suite voor cello en piano samengesteld, waaruit twee delen op het programma staan. Jules Massenet was de belangrijkste Franse operacomponist van zijn tijd. Hij schreef ook tal van liederen, waarvan sommige met cello. De cellopartij van Nuit d’Espagne werd echter met zijn instemming toegevoegd door de uit Maastricht afkomstige cellist/componist Joseph Hollman, die met hem bevriend was.

Oda Zoe Hochscheid, mezzosopraan, studeerde muziektheorie aan het Conservatorium van Amsterdam, en vervolgens klassiek zang aan de “Scuola Civica Claudio Abbado” in Milaan en aan het Conservatorium “G. Nicolini” van Piacenza. Onder leiding van haar docenten Adelisa Tabiadon, Luca Gorla e Loris Peverada behaalde ze haar Masterdiploma, met specialisatie Opera Buffa, cum laude. Oda verdiepte haar stilistische kennis bij Ton Koopman, Carolyn Watkinson, Bruno de Simone, Sara Mingardo, Mara Galassi, Deda Cristina Colonna en anderen. Ze zong diverse operarollen, o.a. in opera’s van Rossini, Händel, Albinoni, Peri, Purcell en Humperdinck.

Oda is een gepassioneerde zangdocente. Ze schreef een innovatieve zangmethode voor kinderen en jeugd vanaf 6 jaar en ouder getiteld “Robin”. Oda woont in Italië
www.odazoehochscheid.com

Doris Hochscheid, celliste en performer, trad jarenlang op als kamermusicus en soliste op Nederlandse en buitenlandse podia. De laatste jaren ontwikkelt zij daarnaast haar eigen muziektheaterprojecten waarin zij zowel cello speelt als acteert.
www.dorishochscheid.nl

Frans van Ruth studeerde piano en kamermuziek bij Herman Uhlhorn en Eli Goren. Tijdens de Hugo Wolf Wettbewerb van 1987 ontving hij een speciale liedbegeleidersprijs. Hij was docent kamermuziek en liedinterpretatie aan het Conservatorium van Amsterdam.
www.fransvanruth.nl

Reacties zijn afgesloten.