zondag 22 april 2018 – 15.00 uur

LIEDRECITAL
Marijke Groenendaal – sopraan
Jacob Engel – piano
Schumann (Liederkreis op. 39), Poulenc (Banalités), Debussy (Chansons de Bilitis), Jan-Willem van Herpen (The Lonely Mind). Dit is een Nederlandse première

Marijke Groenendaal en Jacob Engel met prachtige liedcycli

Marijke Groenendaal en Jacob Engel

Op zondag 22 april om 15:00 uur hebben de sopraan Marijke Groenendaal en pianist Jacob Engel weer een bijzonder mooi programma in ’t Mosterdzaadje. Zij spelen vier liedcycli die ieder op hun eigen manier de luisteraar meevoeren op een reis door een gevoelswereld. Van Schumann Liederkreis op. 39Chansons de Bilitis van Debussy en The Lonely Mind, uit het daboek van Virginia Woolf op muziek gezet door Jan-Willem van Herpen. Tot slot Banalités van Poulenc, muziek op gedichten van Apollinaire.
Marijke Groenendaal verstaat de kunst naast haar prachtige zangstem, het publiek op aantrekkelijke manier over de inhoud van de teksten te vertellen. Met Jacob werkt zij al jarenlang samen en het is een groot feest deze mensen aan het werk te zien en te horen.

Liederkreis op 39, op gedichten van Eichendorff, schreef Schumann in 1840, het jaar van zijn huwelijk met Clara Wieck na een strijd met de vader van Clara die uitmondde in een rechtszaak. De emotionele achtbaan waarin het paar heeft verkeerd is terug te horen in de muziek. Er zit niet echt één verhaal of idee achter de cyclus, maar ieder lied is een korte scene of beeld die een hevige emotie oproept, van serene rust, dreiging, wanhoop en verdriet tot juichende extase. In een brief aan Clara noemde hij de Liederkreis “mijn meeste romantische muziek tot nu toe, met veel van jou er in, liefste Clara”.

In 1894 leidde Pierre Louÿs, een kleurrijke vriend van Debussy, de Parijse literaire wereld om de tuin met zijn Chansons de Bilitis, zogenaamd vertalingen van prozagedichten van de Griekse dichteres Bilitis. Misschien als grap, maar in elk geval om problemen met de erotische inhoud te voorkomen. Debussy zette drie van deze gedichten drie jaar later op onaards mooie muziek die de teksten verheft tot een spiritueel niveau.

De Engelse schrijfster Virginia Woolf (1882-1941) hield een dagboek bij van 1915 tot een paar dagen voor haar dood. Ze gebruikte haar dagboek niet alleen om de dagelijkse gebeurtenissen te noteren, maar ook voor bespiegelingen over het leven, haar sterk wisselende gemoedstoestanden en het creatieve proces van het schrijven. The Lonely Mind is een verzameling van dertien fragmenten van dit dagboek, op muziek gezet door Jan-Willem van Herpen in 2013. Het stuk onthult geleidelijk een intiem en melancholiek portret van de schrijfster: een stuk over de eigenaardigheden van het leven, eenzaamheid, schrijven, en het verglijden van de tijd. 

“De muzikale zetting van een gedicht moet een daad van liefde zijn, nooit een verstandshuwelijk” tekende Pierre Bernac op uit de mond van Francis Poulenc. Een mooie illustratie hiervan is de set Banalités (1940), weliswaar geen cyclus (er is geen muzikale of poëtische verwantschap tussen de liederen) maar wel een zorgvuldig samengesteld boeket van liederen op gedichten van Apollinaire, waarin bijna elk facet van zijn liedschrijverschap naar voren komt.

Informatie over Marijke en Jacob is te vinden op www.engelgroenendaal.nl

Reacties zijn afgesloten.