zondag 17 oktober 2021 – 15.00 uur

Più Corde
Emma Williams – viool
Ania Katynska – cello
Liene Maderna-Stradina – fortepiano
Leopold Kozeluch en Wolfgang Amadeus Mozart

Tijdgenoot van Mozart, de Tsjech Kozeluch: een vergeten vernieuwer

Op zondag 17 oktober om 15.00 uur brengt het trio Piú Corde een programma met muziek van Leopold Kozeluch en Wolfgang Amadeus Mozart. Hoe bekend is Mozart nog en hoe in de vergetelheid geraakt zijn tijdgenoot de Tsjechische componist Leopold Kozeluch. Onterecht, menen de fortepianiste Liene Maderna-Stradina, de violiste Emma Williams en de celliste Ania Katynska. Deze musici, gespecialiseerd in het uitvoeren van muziek uit de 18e eeuw, noemen deze Kozeluch een vergeten vernieuwer.

Altijd zijn er componisten geweest die zich tegen de bestaande smaak en regels keerden en nieuwe wegen zochten. Sommige van deze componisten zijn nu grote namen , zoals bijvoorbeeld Beethoven. Anderen waren in hun eigen tijd heel bekend , maar zijn nu om welke reden dan ook min of meer in vergetelheid geraakt. Zulk lot had ook de Tsjechische componist Leopold Kozeluch, tijdgenoot van Mozart. Hoewel beide componisten in hun werken de idealen van de Verlichting weerspiegelen ze zijn daarmee verschillend omgegaan. Mozart liet zich in zijn muziek inspireren door idealen van klassieke zuiverheid. Kozeluch’s stijl heeft zich vanuit diezelfde idealen in zijn vroegere werken ontwikkeld naar een baanbrekende, romantische manier van componeren die was gericht op de belevingswereld en de emoties van het individu’.

Piú Corde verkent de verscheidenheid en rijkdom aan muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. De kern van de groep is de fortepiano ondersteund door een snaar. Het ensemble werd in 2015 opgericht door afgestudeerden van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag die een gemeenschappelijke passie vonden in het populariseren van laatklassiek en vroegromantisch repertoire op historische instrumenten.

Het doel van de groep is om de muziek in de context van geschiedenis, filosofie, politiek, kunst en het sociale leven van mensen in die tijd te plaatsen. Industriële en sociale revoluties, gedachten van Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantische poëzie beïnvloedden componisten en hun muziek. Het ensemble wil het publiek laten zien hoe werken van Haydn, Beethoven, Pleyel en andere componisten lijken op de tijd waarin ze zijn gecomponeerd.

De muziek van deze politiek en sociaal stormachtige periode bevat een breed palet aan emoties die snel veranderen. Men kan melancholie, verlangen, vreugde, angst vinden. Piú Corde wil de emoties die in de muziek zijn geschreven nieuw leven inblazen en bij de luisteraars brengen. In de voortdurende zoektocht naar een uitdrukkingsvorm experimenteert de groep met de klankmogelijkheden van historische strijkstokken, strijkers en toetsen.

Reacties zijn afgesloten.