zondag 17 januari 2021 – 15.00 uur

Helaas kan dit concert niet doorgaan
Ensemble “Piu Corde”
Liene Madern-Stadina –forte piano
Anna Jane Lester – viool
Ania Katynska – cello
Leopold Kozeluch, Mozart en Louis-Gabriel Guillemain

Leopold Kozeluch : Vergeten vernieuwer

Zondag 17 januari om 15.00 uur treedt het ensemble ‘Piu Corde’ op in ‘t Mosterdzaadje. De musici zijn gespecialiseerd in de muziek van de 18e eeuw en begin van de 19e eeuw. Uitvoerenden zijn Liene Madern-Stadina- fortepiano, Ana Jane Lester – viool en Ania Katynska- cello. Op het programma staat muziek van Leopold Kozeluch, Wolfgang Amadeus Mozart, en Louis-Gabriel Guillemain.

Piú Corde verkent de verscheidenheid en rijkdom aan muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. De kern van de groep is de fortepiano ondersteund door een snaar. Het ensemble werd in 2015 opgericht door afgestudeerden van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag die een gemeenschappelijke passie vonden in het populariseren van laatklassiek en vroegromantisch repertoire op historische instrumenten.

Het doel van de groep is om de muziek in de context van geschiedenis, filosofie, politiek, kunst en het sociale leven van mensen in die tijd te plaatsen. Industriële en sociale revoluties, gedachten van Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantische poëzie beïnvloedden componisten en hun muziek. Het ensemble wil het publiek laten zien hoe werken van Haydn, Beethoven, Pleyel en andere componisten lijken op de tijd waarin ze zijn gecomponeerd.

De muziek van deze politiek en sociaal stormachtige periode bevat een breed palet aan emoties die snel veranderen. Men kan melancholie, verlangen, vreugde, angst vinden. Piú Corde wil de emoties die in de muziek zijn geschreven nieuw leven inblazen en bij de luisteraars brengen. In de voortdurende zoektocht naar een uitdrukkingsvorm experimenteert de groep met de klankmogelijkheden van historische strijkstokken, strijkers en toetsen.

Altijd  zijn er componisten geweest die zich tegen de bestaande smaak en regels keerden en nieuwe wegen zochten. Sommige van deze componisten zijn nu  grote namen , zoals bijvoorbeeld Beethoven.

Anderen waren in hun eigen tijd heel bekend , maar zijn nu om welke reden dan ook min of meer in vergetelheid geraakt. Zulk lot had ook de Tsjechische componist Leopold Kozeluch, tijdgenoot van Mozart. Hoewel beide componisten in hun werken  de idealen van de Verlichting weerspiegelen ze zijn daarmee verschillend omgegaan. Mozart liet zich in zijn muziek inspireren door idealen van klassieke zuiverheid. Kozeluch’s stijl heeft zich vanuit diezelfde idealen in zijn vroegere werken ontwikkeld naar een baanbrekende, romantische manier van componeren  die was gericht op de belevingswereld en de emoties van het individu.

Anna Jane Lester – viool

Anna begon haar vioolstudie op vierjarige leeftijd in Florida. Na het behalen van haar bachelor vioolspel aan de Vanderbilt University bij Cornelia Heard, ging ze naar de Juilliard School voor een Master of Music in Historical Performance, waar ze studeerde bij Monica Huggett en Cynthia Roberts. Sindsdien is ze naar Nederland verhuisd en haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Walter Reiter en Kati Debretzeni afgerondt.

Als barokvioliste treedt Anna Jane op met het Internationale Händel Festspiele Göttingen Orchestra, Holland Baroque en PRJCT Amsterdam met Maarten Engeltjes. Anna is ook een enthousiast kamermusicus, wiens kamervoorstellingen brachten haar op podia van het Concertgebouw Amsterdam tot het Smithsonian Institute tot het Festival Oude Muziek Utrecht. Als orkest musicus heeft ze onder leiding van gerenommeerde musici zoals o.a William Christie, Richard Egarr, Jordi Savall, Nicolas McGegan, Masaaki Suzuki, Rachel Podger, Ton Koopman en Kristian Bezuidenhout gespeeld. Als soliste trad ze ook op als semi-finalist in de Internationale Competitie Musica Antiqua 2017.

Ania Katynska is een in Poolse musicus, gespecialiseerd in barok cello, viola da gamba en basse de violon. Haar leraren waren o.a. Jaap ter Linden, Phoebe Carrai, Markus Möllenbeck, Mieneke van der Velden, en Mark Caudle. 

Ania nam deel in Jerwood/Experience Project van het Orchestra of the Age of Enlightenment, la Academie Baroque Européenne d’Ambronay, Generation Baroque, en Europeese Unie Barok Orkest.

Ze heeft ook samen gewerkt met Arte dei Suonatori, Concerto Copenhagen, Le Parlement de Musique, Vox Luminis, Opera2Day, International Baroque Players, Brabants Muziek Collegie, en Wroclaw Baroque Orchestra. Ania heeft ook met beroemde meesters gewerkt waaronder Masaaki Suzuki, Lars Ulrik Mortensen, Ivan Fischer, Jordi Savall, Herve Niquet, Enrico Onofri, Mark Padmore, Peter van Heyghen, Martin Gester, Kati Debretzeni , Chiara Banchini, en Margaret Faultless.

In december 2008 nam ze deel aan de opname van de Water Music van GF Händel met Lars Ulrik Mortensen. Ze nam ook deel in een DVD-opname van de Vier Seizoenen van A. Vivaldi met Kati Debretzeni en Arte dei Suonatori. Ze heeft ook met International Baroque Players en Wroclaw Baroque Orchestra CD’s opgenomen.

Ania heeft solo recitals gegeven in het Bach Festival in Katowice (Polen), Bach-Fest in Sumy (Oekraïne) en in Eu (Frankrijk). Ze is mede-oprichter van ensemble Continuo Company en lid van ensembles Piu Corde en Quartet Nova Vita (Norwegie). 

Naast spelen geeft ze cello en viola da gamba lessen in haar studio in Rotterdam.

Liene Madern-Stradina – fortepiano en klavecimbel

Liene is in Riga (Letland) geboren, waar ze een Mastergraad piano aan het conservatorium van Riga behaald heeft. Tijdens deze periode heeft zij ook deel genomen aan internationale pianowedstrijden en masterclasses gevolgd in o.a. Italie, Zweden, Estland, Duitsland, Nederland en Oostenrijk. Vanwege haar interesse in de historische uitvoeringspraktijk, is zij naar Nederland gekomen om Oude Muziek te gaan studeren. Liene studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, klavecimbel bij Ton Koopman, Tini Mathot, Fabio Bonizzoni, Patrick Ayrton en fortepiano bij Bart van Oort. In 2018 heeft zij aan het Conservatorium van Amsterdam een masterstudie ‘’Early Keyboards” afgerond. Zij geeft concerten in o.a. Nederland, Early Music Festival in Stockholm, Zweden, Early Music Festival in Letland.

Reacties zijn afgesloten.