zondag 29 november 2020 – 15.00 uur

Beethoven
Patrick Hopper – piano

Ludwig van Beethoven

Op zondag 29 november om 15.00 uur vervolgt de pianist Patrick Hopper zijn Beethoven serie. Alle werken voor piano brengt hij ten uitvoer en dat doet hij gelukkig niet achterelkaar. In dit concert voert hij uit: Sonate in As groot, Op. 26, de Sonate in D groot Op. 28 en de sonate in As groot op.110

Over het programma vertelt Patrick:

Aan het eind van de achttiende eeuw begon men anders te denken over het doel van de kunst. Niet meer werd muziek beschouwd als een aangename tijdverdrijf of een versiering van een beschaafde maatschappij. Kunst begon steeds meer een vehikel te worden voor een persoonlijke zoektocht naar de betekenis van het leven. Beethoven omarmde deze filosofie algeheel en in de drie sonates in dit programma zien wij hoe zijn denken en muzikale stijl zich ontwikkelen.

De eerste twee sonates in dit programma zijn gecomponeerd in 1800-1801, wanneer Beethoven tegelijkertijd aan de sonates Op. 26, 27 en 28 werkte. Beethoven’s stijl wordt in deze composities steeds expansiever: hij laat zijn ‘klassieke’ stijl achter zich en begint steeds meer met klank te spelen, ironisch omdat hij nu bijna niets meer hoorde. Ook begint hij steeds meer met de traditionele vorm van de sonate te experimenteren.

Zo zien we in Op. 26 een eerste deel die uit een thema met variaties bestaat, iets wat alleen Mozart ooit in een sonate had gedaan. Ook in dezelfde sonate schrijft hij een dodenmars, ook zeer ongebruikelijk als onderdeel van een sonate.

De sonate Op. 28 is waarschijnlijk voltooid tijdens een verblijf in Hetzendorf — de bijnaam ‘Pastorale’ is natuurlijk niet bedacht door Beethoven, maar door een van de uitgevers. Desalniettemin past het goed bij de sonate: de muziek ademt een rustieke sfeer en Beethoven hield enorm van de natuur zoals alom bekend is.

Sonate in As Op. 110 is geschreven zo’n twintig jaar later (volgens de handschrift is het voltooid op 1e Kerstdag 1821) in een periode dat hij erg ziek was met reuma-achtige symptomen. Vaak was hij te ziek om te werken en de beginselen van liverziekte opbaarde zich ook rond deze tijd. Rond september van dat jaar voelde hij zich enigzins beter en de eerste schetsen van deze sonate dateren uit deze maand. De sonate is een ware achtbaan van emotities en stemmingen, van het verhevene tot het banale. Beethoven fuseert allerlei vormen om iets monumentaals te creëren — hij slaagt erin om het formele bruikbaar te maken als vehikel voor zijn artistieke boodschap.

Reacties zijn afgesloten.