zondag 21 juni 2020 – 15.00 uur

Viool en Piano
Eduardo Paredes Crespo – viool
Lestari Scholtens – piano

reserveren uitsluitend via penningmeester@mosterdzaadje.nl — vol is vol!

Langste dag middagconcert door Lestari Scholtens en Eduardo Paredes.

Eduardo Paredes en Lestari Scholtes

“We hebben er enorm veel zin in weer voor mensen te spelen”, is de enthousiaste reactie van violist Eduardo Paredes Crespo. Op zondag 21 juni om 15.00 uur speelt hij samen met de pianiste Lestari Scholtens een prachtig programa in ‘t Mosterdzaadje
Eduardo en Lestari zijn partners in leven en muziek. Zij hebben na vele jaren samen optreden met hun pianotrio 258 en als duo breed repertoire opgebouwd.

Dit jaar zou binnen hun concertseries Beethoven centraal staan. Het liep anders. Maar in dit optreden met een ‘fanfare-achtige’ opening van de allereerste sonate van Beethoven uit 1798. Uit de eenvoudigste muzikale eenheid, een D groot drieklank, ontvouwt zich een wonderbaarlijk reis.

Janáček schreef zijn Sonate tijdens de eerste wereld oorlog. Hij werd geïnspireerd door het grote conflict tussen moeder natuur en de vernietigingscyclus van de industrialisatie. Uitgevoerd wordt het tweede deel, Ballade, een soort nostalgisch liefdeslied aan de natuur.

De beroemde en geliefde “Frühling” sonate van Beethoven uit 1801 is een paar jaar later geschreven dan het eerste stuk, maar het is al veel dieper in de ontwikkeling en verklankt een romantisch ideaal van expressie. Beethoven was net als Janáček ook zeer geïnspireerd door de natuur. In het tweede deel gebruikt hij herhalende patronen die sterk doen denken aan het rustgevende geluid van een beekje.

De laatste twee stukken zijn echte virtuoze stukken voor de viool, geschreven door en voor de twee grootste virtuosi van de negentiende eeuw. Henryk Wieniawski – Scherzo Tarantella (1855) en Camille Saint-Saëns – Introduction et Rondo Capriccioso (1863)

Beide stukken zijn van een Zuid Europees temperament.

Reacties zijn afgesloten.