zondag 29 maart 2020 – 15.00 uur

DIT CONCERT VERVALT HELAAS

Piano en Cello
Marja Bon – piano
Hans Woudenberg – cello
Schubert, Janáček, Goebaidoelina, Shostakowitsj

Marja Bon & Hans Woudenberg

Marja Bon en Hans Woudenberg

Op zondag 29 maart om 15.00 uur zijnde pianiste Marja Bon en de cellist Hans Woudenberg te gast in ‘t Mosterdzaadje. Zij werkte heel lang samen in het Schönbergensemble en hebben nu een eigen duo dat zindert van hartstocht voor de muziek. Uitgevoerd worden Schubert Sonatine voor viool en piano op 137 no 1 (transcriptie voor cello piccolo en piano) , Janacek ( ‘In de mist’ piano solo), Goebaidoelina preludes voor cello solo en Sjostakovitsj (Sonate voor cello en piano op 40)

Over het programma schrijven ze ieder hun eigen gedachten:

Hans Woudenberg over Schubert en Goebaidoelina

‘Met bewondering, schurkend tegen afgunst, kunnen wij cellisten kijken naar het repertoire van violisten.
Neem nu zo’n vioolsonatine van Schubert: wat een eenvoud en diepgang spreidt de late, eeuwig jonge Schubert daarin ten toon! Zoiets is in de literatuur voor cello niet te vinden.
Bewondering slaat om in enthousiasme nu de cello-piccolo mij de kans geeft het stuk met Marja te spelen, in de originele toonsoort nog wel!

Goebaidoelina ontmoette ik voor het eerst in 1989 als cellist van het Schönberg Ensemble. Het was niets minder dan een openbaring: ook hier weer de onbeschrijfelijke combinatie van eenvoud en diepgang, misschien is LICHT er het beste woord voor.’

Marja Bon over Janácek en Sjostakovitsj:
‘Hoe mooi en onherbergzaam kan het licht door de mist heen schijnen. Zo ervaar ik het denken aan repertoire dat jaren in een donkere kast ligt.
Zo’n repertoirestuk is ‘In de mist’ van Janácek . Wonderlijk dat ook een stuk dat in je vingers zit steeds opnieuw een ontdekkingsreis kan worden. Een gedachtenwisseling tussen componist en uitvoerder.

Zo zal het ook met de Sonate van Sjostakovitsj gaan, met dat verschil dat iedere speler zijn eigen Sjostakovitsjverhaal vertelt dat uiteindelijk moet gaan stroomlijnen met dat van de duopartner.
Ik ervaar een pianopartij vaak als een stuk dat op zichzelf al een verhaal is. De eerste repetitie is voor mij dan ook de spannendste (de meest zenuwslopende), dan ben ik altijd enigszins onwillig om ruimte te geven aan andere interpretaties’.

Reacties zijn afgesloten.