zondag 1 maart 2020 – 15.00 uur

Piano quatre-mains en solo
Vital & Aksana Stahievitch
Beethoven, Brahms, Satie

Concerto quasi una fantasia, met Beethoven, Brahms en Satie

Vital en Aksana Stahievitch

Het wordt op zondag 1 maart om 15.00 uur in ‘t Mosterdzaadje een ‘Concerto quasi una fantasia’. Dat is de titel die het pianisten echtpaar Vital en Aksana Stahievich aan het programma hebben gegeven. Zij voeren uit Beethoven op.27 nr.2 (Sonata quasi una fantasia) of te wel de Mondschein sonate, De 7 Fantasieën van Brahms en het fantasierijke vierhandige ‘Morceaux en forme de Poire’ van Erik Satie. Muziek die enorm tot de verbeelding spreekt.

Vital opent het concert met de beroemde ‘Maanlicht’ sonate van Beethoven. Hij koos daarmee de meest magische en raadselachtige sonate uit. In het Beehovenjaar zal Vital deze maand nog met orkest in Brest soleren met het eerste pianoconcert. En omdat hij alles van deze componist in zijn repertoire zit hij met Beethoven dit jaar goed onder de pannen.

De andere grote Romantische componist is Brahms. Aksana speelt een selectie uit de beroemde op. 116. Het zijn capriccio’s en intermezzi vol contrasten, heel intiem en lyrisch van karakter.

Tot slot spelen Aksana en Vital quatre-mains een van bekendste cycli van Erik Satie: ‘Morceaux en forme de Poire’. Satie componeerde dit stuk in 1903. Door de confrontatie met Debussy’s opera Pellèas en Mèlisande was hij zo onder de indruk van deze muziek dat hij dacht er niets meer aan toe te kunnen voegen. Hij belandde in een creatieve crises en wist dat hij een nieuwe weg in moest slaan. Zijn inspiratiebron werden de peervormige spotprenten die Honorè Daumier in 1830 tekende van de Franse koning Louise Philippe. Muziekstukjes in peervorm. Satie deed niet veel moeite om de Trois morceaux te publiceren, het geen later wél gebeurde. Voor Satie was het belangrijk het stuk samen met Debussy uit te voeren. En ook dat gebeurde.

Vital Stahievitch begon in Minsk waar hij studeerde aan het Nationale Muziekcollege onder leiding van professor Zoya Kacharskaya. Al vanaf zijn 16e, toen hij in Litouwen een belangrijke internationale prijs won, treedt hij op als solist en met orkest in vele landen van Europa, maar ook U.S. en Mexico. Hij behaalde veel prijzen en in 2007 voltooide hij zijn Master opleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Håkon Austbø. Twee jaar later studeerde hij af in muziekwetenschappen bij Naum Grubert. Sinds 2011 is hij als correpititor verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

De muziekcarrière van de pianiste Aksana Stahievitch begon in Minsk (Belarus). In 2004 haalde zij haar Bachelor diploma aan de Nationale Muziekacademie met professor Zoya Kacharskaya.

Aksana is een laureaat van Scriabin Concours en Internationale Nikolai Rubinstein pianoconcours in Parijs, zij heeft ook speciale prijs op de Internationale Rudolf Firkušny pianoconcours in Praag gekregen voor de beste uitvoering van Janáček’s muziek. Aksana nam deel in masterclasses van Peter Eicher, Igor Lazko en Naum Grubert.

Aksana Stahievitch studeerde in 2008 af aan de Masteropleiding van het Conservatorium van Amsterdam bij Håkon Austbø en Naum Grubert.

Behalve het solospel heeft Aksana ook een grote liefde voor opera en kamermuziek. Zij heeft optredens met meerdere ensembles, solisten en koren (zoals Amsterdamse, Volendamse operakoor, Voorhouts Kamerkoor). Met haar echtgenoot Vital Stahievich vormt ze een piano duo. Over haar interpretatie van de Jaargetijden van Tchaikovsky was het publiek blij verrast en werd deze ook op cd vastgelegd.

Reacties zijn afgesloten.