zondag 1 december 2019 – 15.00 uur

Viool en Piano
Coraline Groen – viool
Rik Kuppen – piano
o.a. vioolsonate van Richard Strauss
en solosonate 5 van Ysaÿe 

Coraline Groen en Rik Kuppen. Een duo van grote klasse

Zondag 1 december 201 om 15.00 uur maakt ‘t Mosterdzaadje kennis met de veelvuldig gelauwerde violiste Coraline Groen en de finalist van Dutch Classical Talent, de pianist Rik Kuppen.

Op hun programma staan J. S. Bach (Toccata en Allemande voor piano solo), E. Ysaÿe (Sonate no. 5 voor viool solo) de vioolsonate van Richard Strauss en de beroemde Weense melodieën van F. Kreisler.

Over het programma:

J. S. Bach (1685-1750) Partita no. 6 voor klavier, BWV 830

Toccata

Allemande

Johann Sebastian Bach, u kent hem allemaal, is de leermeester voor alle componisten na hem. Deze partita is de laatste van een serie van zes en staat in e-klein. “Toccata” is de titel voor een virtuoos werk, het komt van het Italiaanse werkwoord ‘toccare’ – aanraken. “Allemande” is de naam voor een renaissance- en barokdans waarbij een rij koppels in een bepaald stappenpatroon door de lengte van de kamer dansen.

E. Ysaÿe (1858-1931) Sonate no. 5 voor viool

Aurore

Danse Rustique

De Belgische Eugène Ysaÿe wordt tegenwoordig ook wel beschouwd als de ‘god van de viool’. Hij studeerde als jongetje in de Frans-Belgische school bij de gerenommeerde Vieuxtemps en Wieniawski, nadat Vieuxtemps hem door het raam had horen oefenen. Hij werd zelf een groot pedagoog en schreef muziekstukken. Zijn 6 sonates zijn gebaseerd op de 3 sonates en 3 partita’s voor solo viool van Bach. Alle 6 zijn ze opgedragen aan een andere violist, deze vijfde aan Mathieu Crickboom. De muziek van Ysaÿe is technisch zeer veeleisend, maar klinkt als een verhalende improvisatie die een enorme mogelijkheid tot het zoeken naar alle extremen op een viool naar boven brengt.

R. Strauss (1864-1949) Sonate voor viool en piano in Es groot op. 18

Allegro, ma non troppo

Improvisation: Andante cantabile

Finale: Andante – allegro

De sonate voor viool en piano is het laatste kamermuziekwerk wat Richard Strauss schreef, toen op 23-jarige leeftijd, voor hij zich volledig focuste op het schrijven van opera’s en orkestwerken. Strauss was zelf een goede pianist en woonde in de bergen ten zuiden van München, waar hij werkte aan zijn composities. Daarnaast werd hij ook gezien als groot dirigent en dirigeerde zijn eigen, maar ook andere werken bij alle belangrijke orkesten, zoals ook het Concertgebouworkest in Amsterdam, voor welke hij zijn toondicht “Tod und Verklärung” schreef. Zijn muziek is zeer verhalend en rijk aan verschillende klanken en thema’s. Het middendeel van deze sonate had hij eerst geschreven als losstaand stuk voordat hij het als tweede deel gebruikte. Vandaar de titel “Improvisation”. Sluit uw ogen, geniet van de rijkdom van Strauss’ compositie die over u heenkomt: lyrische melodieën, orkestrale grootse trotsheid, ritmische precisie, zoekende klanken en een spetterende finale.

F. Kreisler (1875-1962) Caprice Viennois

Fritz Kreisler was een begenadigd violist, en wordt vandaag nog steeds gezien als een van de grootste violisten ooit. Veel van zijn opnames zijn nog te beluisteren, en laten zijn zoete toon en expressieve frasering horen. Als componist heeft hij veel stukken voor viool en piano geschreven, zogenoemde ‘encore-stukjes’; toegiftjes! Tegenwoordig worden deze niet meer te vaak uit de kast gehaald, maar violisten vulden toentertijd regelmatig hun recital in de salon met deze karakterstukjes. De Caprice Viennois is hier een van en brengt ons terug naar het oude Wenen, naar de salons met tapijten aan de wand en de geur van sigaren en alcohol!

Over de musici:

Rik Kuppen
In de zomer van 2017 behaalde Rik zijn master-diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij pianopedagoog Ellen Corver. In het eerste jaar van zijn conservatoriumstudie won hij de eerste prijs in de landelijke finale van het Prinses Christina Concours, dat hem gedurende zijn gehele verdere studie intensief heeft geholpen met concerten en verschillende tournees waaronder Mexico, Malta en Kroatië. Gedurende zijn opleiding raakte Rik geïnteresseerd in het liedrepertoire en speelde hij veel samen met zangers. Tijdens de finale van het Internationaal Vocalisten Concours te ‘s-Hertogenbosch in 2015 werd hij hiervoor beloond met de prijs voor jong getalenteerde liedpianist, uitgereikt door Rudolf Janssen.
In oktober 2017 won Rik een finaleplaats in Dutch Classical Talent. Zijn tour door de concertzalen van Nederland heeft tussen 18 september en 10 oktober 2018 plaatsgevonden. Het programma wat Rik hiervoor samenstelde was een voorstelling waarin poëzie, muziek, belichting en acteren op een bijzondere wijze samensmolten. Voor dit programma werkte hij samen met regisseur Wim Trompert en dichter Myrte Leffring.
Begin 2019 stond Rik in de finale van de Young Pianist Foundation Piano Competition. Met klarinettist Jelmer de Moed vormt hij al jaren een vast duo. Onlangs waren zij te gast in het segment ‘Jonge Helden’ van het programma Podium Witteman. Ze volgen samen intensief lessen bij verschillende docenten in Duitsland en Nederland.
Rik volgde verschillende masterclasses, onder andere bij Dmitri Bashkirov, Naum Grubert, David Kuijken, Johannes Meissl, Igor Roma, Ronald Brautigam en Reinbert de Leeuw. Verder kreeg hij veel lof van grote liedbegeleiders zoals Irwin Gage, Julius Drake, Helmut Deutsch en Graham Johnson, en zangers zoals Christa Ludwig, Elly Ameling en Jard van Nes. Van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds heeft Rik een Steinway&Sons O-vleugel in bruikleen. Kijk voor Riks concertagenda op www.rikkuppen.com

Coraline Groen begon met vioolspelen toen ze drie jaar oud was. Eind 2019 hoopt zij haar masterstudie te voltooien bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waarna zij in februari 2020 in dienst zal treden bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam. Ze studeerde tijdens haar bachelorstudie in Den Haag bij Peter Brunt, Philippe Graffin en in Londen aan de Royal Academy of Music bij Rodney Friend.
Coraline won eerste prijzen op het Britten Vioolconcours en tijdens de regionale finale van het Prinses Christina Concours, en de tweede prijs bij het Nationaal Vioolconcours Davina van Wely.
Ze nam deel aan de academies van het Koninklijk Concertgebouworkest (2018/2019) en het Residentie Orkest (2017/2018). Ze was concertmeester van het Symfonieorkest van het Koninklijk Conservatorium en voerde de tweede violen aan bij het Nederlands JeugdOrkest, het RAM Symfonieorkest en het Gustav Mahler Academy Orkest. Daarnaast speelde ze in het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Antwerp Philharmonic en Asko|Schönberg. Bij onder meer de Gustav Mahler Academy, de Cambridge International String Academy en het Festival Jong Talent Schiermonnikoog volgde ze masterclasses.
Coraline Groen maakt deel uit van het Volkmanntrio, dat in 2015 de prijs voor het beste ensemble van het Koninklijk Conservatorium won en dat uitgenodigd werd om te spelen op de Nederlandse ambassades in Vilnius en Brussel (www.volkmanntrio.com). Met bajanspeler Robbrecht Van Cauwenberghe vormt zij een duo (www.vioolbajan.com).
Coraline heeft een viool (gebouwd door W. Crijnen in 2006) en een stok (A. Grütter, 2003) in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.

Reacties zijn afgesloten.