Concertlezing
door violist/psycholoog Paul Eggen
een verrassend concert met uitleg over de ingrijpende werking van muziek
Bach, Biber, Casals en Ferrari
Concertlezing over de ingrijpende werking van muziek
Wat doet muziek met de mens, waar komt die ingrijpende werking van muziek vandaan? In een concertlezing zal violist en psycholoog Paul Eggen aan de hand van muziekvoorbeelden, hier een uitleg over geven. Deze concertlezing is op vrijdag 11 oktober om 20.00 uur in ‘t Mosterdzaadje.
Paul Eggen speelt in dit verrassend concert een aantal expressieve werken uit de Barok, plus enkele grappige of ontroerende 20ste eeuwse stukken voor viool of altviool. Het programma zal bestaan uit de virtuoze ballade van Hallmann, de frivole Poolse caprice van Bacewicz, de monumentale Passacaglia uit 1681 van Biber, ‘Lied van de Vogels’ in een aansprekend arrangement van Pablo Casals, enkele improvisaties van Giorgio Ferrari en natuurlijk werken van Bach.
Paul Eggen studeerde af aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag na zijn studie bij Tibor Berkovits (voormalig assistent van David Oistrakh), Jo Juda (leerling van Carl Flesch), Jean-Jacques Kantorow en Isidor Lateiner (voormalig assistent van Ivan Galamian). Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van onder andere Max Rostal en Arrigo Pellicia. Tijdens zijn jarenlange spelen in strijkkwartet werd hij gecoacht door leden van het Juilliard Quartet, het Lasalle Quartet, het Tacács Quartet, het Amadeus Quartet en het Kolish Quartet. Paul Eggen was finalist in de FriulAdria-wedstrijd en kreeg de eerste prijs op de A.M.A. Kamermuziekwedstrijd Calabrië. In deze competitie werd hij ook bekroond met de eerste prijs voor de beste uitvoering van een hedendaags werk. Hij trad op op verschillende internationale festivals en nam deel aan CD-, film-, televisie- en radioproducties / uitzendingen (NDR Duitsland; RAI Italië). Naast zijn carrière als altviolist en violist heeft Paul Eggen veel gewerkt als psycholoog, na zijn afstuderen aan de Universiteit Leiden. Zijn expertise ligt in: het analyseren van dynamiek in ensembles, teams en complexe interactieve situaties; bemiddeling voor (bijvoorbeeld) ouders, buren; kamermuziek groepen; onderzoek naar misbruik in gezinnen; psychotherapie; psychologische coaching; beoordeling van persoonlijkheid, capaciteiten, motivatie en intelligentie; opleiding van muziekleraren.