zondag 29 september 2019 – 15.00 uur

Cello & Piano
Elisabeth Schijns – cello
Marte Gerritsma – piano
Chopin, Martinu, Debussy

Een romantisch zondagmiddagconcert voor cello en piano

Elisabeth Schrijns

In ’t Mosterdzaadje treden op zondag 29 september om 15.00 uur op de pianiste Marte Gerritsma en de celliste Elisabeth Schijns. Met een prachtig programma met werken van Rachmaninov, Janáček en Schumann maken deze jonge professionele musici hun debuut in Santpoort.

Rachmaninov

De cello sonate op. 19 van Rachmaninov is een van de eerste composities die hij schreef na een depressieve, onproductieve periode. De cellosonate werd opgedragen aan zijn vriend Anatoli Brandukov, een cellist die in 1892 ook de première van Rachmaninovs Trio Elegiaque nr 1 had gespeeld. De première van de sonate was op 2 december 1901 te Moskou, met Rachmaninov zelf als pianist en Brandukov als cellist. Het stuk heeft een enorm virtuoze pianopartij en Rachmaninov wilde het aanvankelijk geen cello sonate noemen maar Sonate in g mineur voor cello en piano omdat de rollen zo gelijk verdeeld zijn. De meeste thema’s, met typisch Russisch romantisch karakter, worden geïntroduceerd door de piano en later door de cello uitgebreid en verfraaid.

Schumann

Marte Gerritsma

Over het schrijven van de Fantasiestücke op. 73 in februari 1849 deed Robert Schumann slechts 2 dagen. Het stuk zit vol met abrupte, licht schizofrene stemmingswisselingen. Momenten van diepe introspectie worden gevolgd door momenten van euforie, dit kan men doen denken aan Florestan en Eusebius, de twee tegenovergestelde persoonlijkheden die vaak in Schumanns muziek verweven zijn. Oorspronkelijk schreef Schumann het werk voor klarinet en piano, maar hij gaf later aan dat de klarinetpartij ook zeer geschikt is voor cello of altviool.

Janáček

Janáček’s Pohádka heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt: voor het eerst uitgevoerd in een driedelige versie in 1910, waarna in 1912 een vierde deel werd toegevoegd. Uiteindelijk werd het werk in 1923 uitgegeven maar had het zijn 4e deel weer verloren. “Pohádka”, Tsjechisch voor “verhaal” is gebaseerd op een sprookje van de Russische poëet Zhukovsky over Tsaar Berendey en zijn zoon, Ivan de Tsarevich, die verliefd wordt op de mooie prinses Maria. De vader van Maria is Kaschel, de koning van de Onderwereld – misschien niet de ideale schoonvader voor een jonge prins met goede vooruitzichten. En Kaschel ziet in prins Ivan ook niet de ideale schoonzoon.

De dromerige opening van het eerste deel beeld het magische meer uit waar Ivan en Maria elkaar ontmoeten en er ontstaat een liefdesduet tussen de twee. Kaschel ontdekt hen en gaat de twee geliefden achterna, dit gedeelte komt tot uiting in een passage van gewelddadige syncopen.

Het tweede deel begint ook met een magische sfeer. De twee geliefden hebben het paleis bereikt van een naburige tsaar, maar dit blijkt geen handige keuze aangezien deze tsaar de jonge Ivan ook als de perfecte match voor zijn eigen dochter ziet. Er wordt een spreuk uitgesproken over Ivan om verliefd te worden op zijn dochter en Maria wordt veranderd in een blauwe bloem. Janáček laat dit horen in lyrisch versmeltende melodieën. Maar dan kan een wijze tovenaar de spreuk verbreken en Ivan wordt weer de oude.

In het laatste deel hebben Ivan en Maria het paleis van Ivan’s ouders bereikt en vertellen over hun liefde en de avonturen die ze samen hebben meegemaakt en leven nog lang en gelukkig.

Marte Gerritsma  studeerde piano in Utrecht bij Martyn van den Hoek en later aan het ArtEZ conservatorium in Zwolle bij Frank van de Laar. Ze rondde daar in 2017 met een 9 haar master af. Nu is Marte actief in diverse kamermuziek ensembles. Zo is ze, behalve onderdeel van Trio Panache, ook één van de pianisten van het Horizonkwartet. Daarmee trad ze meermaals op tijdens het World Minimal Music Festival in het Muziekgebouw aan ’t IJ met werk van de Nederlandse componist Simeon ten Holt. Daarnaast vormt ze pianoduo Marten & Marte samen met pianist Ruben Tekelenburg en werkt ze samen met altvioliste Rinde Yildiz.

Elisabeth Schijns begon haar studie in Utrecht bij Ran Varon en Timora Rosler waar ze haar master in 2016 afsloot met een 9,5. Zij vervolgde haar studie bij France Springuel te Antwerpen en sloot haar examen met grote onderscheiding af. In 2016-2017 volgde zij de orkestacademie bij het Gelders Orkest. Tegenwoordig remplaceert Elisabeth in verscheidene orkesten en is daarnaast actief als kamermusicus en werkzaam als cellodocente.

Elisabeth en Marte leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan het conservatorium te Utrecht. Sinds 2017 ontstond samen met violiste Sabine van Lier trio Panache. Maar als duo zijn Marte en Elisabeth ook steeds hechter gaan samenwerken.

Reacties zijn afgesloten.