‘Veel Santpoorters zijn hier nog nooit geweest’

’t Mosterdzaadje start alweer voor het 35e seizoen

door Guus Hartendorf

Paula bij ’t Mosterdzaadje

SANTPOORT – Komende zondag om 15.00 uur opent ’t Mosterdzaadje aan de Kerkweg 29 in Santpoort-Noord haar deuren voor het eerste concert van het nieuwe seizoen. Voor de 35e keer alweer. Speciaal voor het muziektempeltje componeerde de Wit-Russische Sergey Beltiukov ‘De Legende van de Vliegende Hollander’, dat in handen van de Engelse pianist James Lisney zijn première beleeft. Bovendien start gelijktijdig de expositie van litho’s van de hand van de eveneens uit Minsk afkomstige Alena Andrushenko. Zij wil haar werk graag buiten Wit-Rusland laten zien. Haar kunst hangt er tot eind oktober. Al twee redenen om naar ’t Mosterdzaadje te gaan…

Evangelisatie

De jaarlijkse grote schoonmaak van het voormalig godshuisje Eltheto uit 1888 zit erop. Die oorspronkelijke naam is boven de toegangsdeur nog zichtbaar. Gaandeweg krijgt het kerkje in de volksmond de naam ’t Mosterdzaadje, die is ontleend aan de statuten van de vereniging 

Pim en Paula
Pim en Paula

Nederlandsch Hervormde Evangelisatie. Als die club in 1938 het gebouwtje verruilt voor de nieuwe Pniëlkapel aan de Pastorieweg in het dorp, vestigt zich Trappenfabriek Schilt zich in Eltheto. De fabriek sluit de deuren in 1982, waarna het echtpaar Pim en Paula Reiding-Blom het pand kopen. Aanvankelijk ziet Pim er een mooie werkplaats in voor zijn oldtimers, maar Paula wil het graag een culturele bestemming geven. Paula vertelt: “Het werd een klus die je één keer in je leven aanpakt. Het is geen kerk meer, maar toch een plek waar mensen elkaar ontmoeten. Je geeft het terug aan een grote groep mensen. Destijds hadden Pim en ik niet verwacht dat het zo lang zou standhouden.” Pim Reiding, een verdienstelijk pianist, maakt de start van het nieuwe seizoen niet meer mee. De mede-grondlegger van het concertzaaltje overleed op 22 maart 2016 op 71-jarige leeftijd.

Vrijwilligers

Het zijn met name de ruim dertig vrijwilligers die ervoor zorgen dat het echtpaar Reiding-Blom ’t Mosterdzaadje al die jaren kunnen laten draaien, door bijvoorbeeld te helpen met de (jaarlijkse) schoonmaak, het verzorgen van de koffie of thee, het flyeren voor concerten en tentoonstellingen en wat dies meer zij. Zelfs pianostemmer Theo Verheijen komt tweemaal per week ‘pro deo’ de beide vleugels stemmen. Paula zorgt voor de programmering van de concerten en tentoonstellingen: “Het is vaak een hele toer om de informatie van de musici los te krijgen. Zij willen hun concert wel mondeling ter plekke toelichten, maar vooraf heb ik informatie nodig voor persbericht, nieuwsbrief en website. Een toelichting tijdens het concert is bovendien zeer gewenst. Elk optreden is een hoogtepunt, een belevenis, alhoewel dat natuurlijk ook afhangt van je stemming van die dag. De musici voeren in ’t Mosterdzaadje vaak voor het eerst een werk uit en later zie je die mensen terug in een tv-optreden.”

Lutherjaar

Uit alle delen van het land komen muziekliefhebbers naar ’t Mosterdzaadje; veelal zijn dat vaste gasten. Paula Blom: “ ‘Een uurtje muziek halen’, noem ik dat. Weet je, er zijn veel Santpoorters die nog nooit binnen zijn geweest. Ik zeg altijd: je moet eerst voelen wat 

Schilderij van Alena Andrushenko

Schilderij Alena Andrushenko

dat is, kom over die drempel, maak je hoofd leeg en je krijgt er energie van! Muziek is helend, dat is wetenschappelijk bewezen.“ De energie is bij Paula nauwelijks te temperen, ze praat met veel enthousiasme over haar onbezoldigde dagtaak en steekt niet onder stoelen of banken dat zij haar vrijwilligers bijzonder dankbaar is. Paula: “ ’t Mosterdzaadje wordt gedragen door veel mensen die het in hun hart hebben. Dat is heel belangrijk. Onze stichting ’t Mosterdzaadje krijgt geen subsidie, verjonging in het donateursbestand is welkom, evenals jonge vrijwilligers. De stichting geeft componisten en musici ondersteuning en af en toe een opdracht om hen het werken mogelijk te maken. De hier uitgevoerde muziek is de ene keer eigentijds en heel vaak tijdloos. Denk daarbij aan bijvoorbeeld Bach, Van Beethoven en andere ‘oude’ componisten. Eigentijds, maar met een link naar het verleden, is de uitvoering ‘Erasmus, brieven aan Luther’ op zondag 10 september om 15.00 uur. Dat is renaissancemuziek van de Nederlandse school met countertenor Jorg Delfos, tenor David van den Braak, bariton Marco Kalkman en bas-bariton Jeroen Manders. De uitvoering is onder regie van Janneke Franke. Tussen uitvoerenden en het publiek bestaat interactie. Concertgangers kunnen in de pauze of na afloop eventuele kritiek bij de musici spuien, die dat graag ter harte nemen.”

Artikel geplaatst op donderdag 31 augustus 2017 – 09:32

Reacties zijn afgesloten.