zondag 2 oktober 2005 – 15.00 uur

AMSTERDAM CENTRAAL
Annelies van der Vegt – viool
Bernadette Verhagen – altviool
Frank Wakelkamp – cello
Boccherini en Mozart

“Amsterdam Centraal”

Amsterdam Centraal

Op zondag 2 oktober om 15.00 uur treedt het strijktrio “Amsterdam Centraal” op in ’t Mosterdzaadje. Onder deze naam musiceren Annelies van der Vegt – viool, Bernadette Verhagen – altviool en Frank Wakelkamp – cello. Drie professionele muzikanten uit Amsterdam met een passie voor kamermuziek op authentieke instrumenten uitgevoerd. Op het programma twee trio’s van Boccherini en Divertimento in Es van Mozart.

Luigi Boccherini (1743-1805) was componist en cellist en componeerde 48 strijktrio’s. Daarin neemt opus 14, dat uitgevoerd gaat worden, een speciale plaats in. Het werd voor het eerst in 1773 gespeeld en de componist kiest een voor die tijd ongebruikelijke bezetting van viool, altviool en cello. Hij vervangt dan de tweede viool voor een altviool. De cello neemt een prominente plaats in, niet verbazingwekkend omdat Boccherini zelf een virtuoos was op dit instrument. Boccherini was de eerste die de klassieke kamermuziek bevrijdde uit het keurslijf van de basso continuo. In opus 14 legt hij een expressiviteit aan de dag die voor de preklassieke periode zeer ongewoon is. Boccherini wordt in musicologische kringen vaak als de “vader van het strijktrio” bestempeld. Toch is zijn werk – onterecht – redelijk onbekend gebleven. “Amserdam Centraal” brengt daar verandering in.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) schreef in 1788 zijn meesterwerk Divertimento in E-groot, het was zijn laatste compositie van enig belang in deze periode waarin hij kampte met een slechte gezondheid en veel persoonlijke problemen. Van oorsprong betekent divertimento onderhoudende muziek voor Jan en Alleman, maar dit strijktrio omvat in klein tijdsbestek een enorme rijkdom. Het werk zit vol subtiliteiten en er spreekt een grote ernst en diepe sereenheid uit. De altvioolpartij is één van de meest bijzondere die hij heeft gecomponeerd, waarschijnlijk ook voor zichzelf als altviolist geschreven. Het vierde deel heeft de mooiste variaties die hij ooit geschreven heeft. Alle delen bevatten zowel tedere lyriek als grote humor. Mozart durft verrassende wendingen te gebruiken en buit elk instrument volledig uit.

In goede handen van dit trio dat in kamermuziek en orkest en solistisch de sporen reeds heeft verdiend.

Reacties zijn afgesloten.