KLARINET EN PIANO
Fleur Bouwer – klarinet
Marianne Boer – piano
Vaughan Williams, Hindemith, Lutoslawski,
Bartók, T. de Leeuw
Volksmuziek in ander jasje
De klarinettiste Fleur Bouwer en de pianiste Marianne Boer zijn op vrijdag 20 april om 20.15 uur te gast in ’t Mosterdzaadje. Zij brengen een programma met muziek uit verschillende Europese landen die soms duidelijk en soms minder vanzelfsprekend door de volksmuziek beïnvloed werd. Componisten zijn: Vaughan Williams, Hindemith, Stanford, Lutoslawski, Bartók en Ton de Leeuw.
Fleur Bouwer en Marianne Boer vormen een succesvol duo dat de grote podia in Nederland en daarbuiten regelmatig betreedt. Zij waren tweemaal samen prijswinnaars van het Vriendenkrans-concours van het Concertgebouw, en Marianne Boer werd als soliste de prijs toegekend. Beiden hebben een indrukwekkende loopbaan opgebouwd, vol prijzen en masterclasses. Tevens studeerde Marianne Boer af in Muziekwetenschappen en doet Fleur een studie psychologie. In het nieuwe seizoen treedt Fleur op in de serie Het Debuut en speelt ze in alle grote zalen van Nederland. Marianne Boer is hoofdvakdocente piano aan de Roosevelt Academy in Middelburg.
Het concert opent een stuk van de Engelse componist Ralph Vaughan Williams. Hoewel in 1926 geschreven was het geen erg vernieuwende muziek, maar laatromantisch van karakter en is de muziek geënt op een Engels volksliedje.
Hindemith schreef in 1939 maar liefst zes sonates. Hij zag de grote drieklank en de tonaliteit als een natuurlijk en onontkoombaar gegeven, en hij zocht naar nieuwe manieren deze te gebruiken, terwijl componisten als Schönberg, Webern en Berg die los lieten.
Sir Charles Villiers Stanford schreef in 1918 een sonate waarvan het tweede deel is gebaseerd op de zang van Ierse beroepsklagers in tijden van rouw.
De vijf Dans Preludes uit 1954 van Witold Lutoslawski zijn gebaseerd op Noord Poolse volksmuziek. Bela Bartók wijdde een groot deel van zijn werkzame leven aan het in kaart brengen van de volksmuziek van de plattelandsbevolking en de zigeuners in Hongarije en omringende landen. De Roemeense dansen uit 1918 waren oorspronkelijk voor pianosolo. De bewerking voor klarinet en piano is gebaseerd op de transcriptie voor viool en piano die Bartók nog maakte.
Van Ton de Leeuw wordt de Hommage aan Henri van Praag gespeeld. De hoogleraar Parapsyghologie was een goede vriend van de componist. Het stuk wordt gekenmerkt door innerlijke concentratie.
Francis Poulenc tenslotte componeerde in 1962, een jaar voor zijn overlijden in opdracht van Benny Goodman een hommage aan de Franse componist Arthur Honneger. Het werk beleefde zijn première op Poulencs eigen begrafenis, uitgevoerd door Goodman en Leonard Bernstein.