maandag 9 april 2007 – 15.00 uur

2e Paasdag

JONG TALENT
Femke de Graaf – piano
Met studenten uit de Jong Talentklas van het Amsterdams Conservatorium

Jong Talent

Femke en Svenja

Op tweede Paasdag, maandag 9 april om 15.00 uur zullen in ’t Mosterdzaadje twee leerlingen uit de Jong Talentklas van het Conservatorium van Amsterdam samen met de pianiste Femke de Graaf een sprankelend concert verzorgen. Het zijn de 10 jarige violiste Svenja Staats en de 14 jarige cellist Bas Jongen. Muziek van Dvořák, Elgar, Wieniawski en Böhm.

Svenja Staats is studente van Joyce Tan. Samen met Femke de Graaf, die sinds 2005 aangesteld als correpetitor van de strijkersafdeling is de Sonate opus 100 van Dvořák ingestudeerd. Dit werk schreef Dvořák in 1893 voor zijn kinderen die viool en piano speelden. Hij verklankt in deze compositie zijn overweldigende indrukken van Amerika (De nieuwe wereld) en laat steeds tussendoor de heimwee naar Tsjechië horen. Het is de eerste sonate voor Svenja waar piano en viool gelijkwaardige partijen hebben en het is juist die dialoog waar Svenja heel enthousiast over is. Ze zitten elkaar dan ook lekker op te jutten in het spel, vooral in het laatste deel met een spetterend slot, steeds sneller en wilder. Ook virtuoos is de muziek van Wieniawsky, heerlijke vioolstukken. Met De Vlieg van Böhm is Svenja helemaal in haar element en laat ze het insect tot leven komen.

Femke en Bas

Bas Jongen, student van Maarten Mostert, speelt het celloconcert van de Britse componist Elgar. Grootse muziek die de sfeer van zee, uitzicht en ruimte geeft. Het begint met een nogal droevige wals, dan volgt een speels deel, maar in het algemeen is het een nogal rustige sonate. “Het is alsof een oude man weemoedig terugkijkt op zijn leven” , zo typeert Femke de muziek. En volgens Bas Jongen past dit concert heel goed bij zichzelf.
Over de afdeling Jong Talent vertelt Femke de Graaf: “De ‘Sweelinck Academie’ is heel belangrijk voor de ontwikkeling van talent. Er wordt steeds meer geëist van jonge musici, en de Academie kan dat goed begeleiden. Voor de kinderen (tussen de 8 en 15 jaar) zelf is het belangrijk om met gelijkgestemde leeftijdgenoten in aanraking te komen, omdat dat op school vaak gemist wordt. De kinderen worden door elkaar gestimuleerd en hebben ook steun aan elkaar. Je leven ziet er vaak heel anders uit dan dat van andere leeftijdgenootjes. Ik vind het heel leuk om de ontwikkeling van deze talenten mee te maken. Sommige kinderen spelen op jonge leeftijd al zó volwassen, dat is echt bijzonder. De violisten en de cellisten komen bij mij als ze een stuk met pianobegeleiding moeten studeren. We werken samen aan het stuk en ik ga soms mee naar de hoofdvaklessen. Op de voorspeelgelegenheden begeleid ik de kinderen. Het optreden met de leerlingen geeft veel plezier; zij zijn heel serieus met hun vak bezig, maar hebben bovenal veel lol in het spelen, precies zoals goed muziek maken moet zijn”.

Reacties zijn afgesloten.