zondag 6 mei 2007 – 15.00 uur

CELLO EN PIANO
Maarten Boasson – cello
Peter Cramer – piano
Beethoven, Orthel, Brahms

Maarten Boasson en Peter Cramer

Maarten Boasson en Peter Cramer

Op zondag 6 mei om 15.00 uur zijn de pianist Peter Cramer en de cellist Maarten Boasson te gast in ’t Mosterdzaadje. Ze hebben een programma samengesteld met Beethoven, Orthel en Brahms.
Het programma begint met de sonate opus 5 nr. 2 van Beethoven. Hij schreef dit werk in 1796 in Berlijn, 26 jaar oud. Hij was te gast bij Koning Friedrich Wilhelm II, een groot muziekliefhebber die cello speelde. Hij beschikte over uitmuntende musici die aan het hof verbonden waren. De twee sonates die Beethoven bij die gelegenheid schreef zijn opgedragen aan de koning, maar hij speelde ze samen met Jean Pierre Duport, de leraar van de koning.
Beide sonates getuigen van een onwaarschijnlijke creativiteit. En geheel in de lijn met de nog betrekkelijk onderontwikkelde rol van de cello in die tijd, zijn de sonates geschreven voor pianoforte en violoncello- niet andersom, zoals later gebruikelijk zou worden. Dat betekent echter in het geheel niet dat de cello een ondergeschikte rol zou spelen en dat het misschien eigenlijk om pianosonates zou gaan!
Van de Nederlands componist Léon Orthel staat de sonate opus 41 op het programma. Het is de tweede cellosonate (een ‘eerste’ bestaat helemaal niet) die niet zo veel gehoord wordt. In 2005 kwam bij de viering van zijn honderdste geboortedag o.a. deze sonate in de belangstelling. En terecht, want het is een bijzonder fraai stuk met veel stemmingen en interessante wendingen. Orthel was leraar piano aan het Koninklijk conservatorium en docent compositie in Amsterdam.
Johannes Brahms maakte in 1844 een reis naar Berner Oberland- een gebied waar hij zeer goede herinneringen aan had vanwege een 30 jaar tevoren gemaakte reis met Clara Schumann. Aan het Thunermeer schreef Brahms het ene meesterwerk na het andere: als eerste de grandioze cellosonate opus 99. Deze sonate heeft alles dat een ensemble zich maar wensen kan en bevat misschien wel het mooiste langzame deel uit de literatuur voor cello en piano. Maarten Boasson en Peter Cramer zijn geen onbekende namen meer in ’t Mosterdzaadje. Hun prachtige spel en verrassende programmering zijn aanbevelingswaardig.

Reacties zijn afgesloten.