PIANO EN ZANG
Leonard van Lier – piano
Maartje Coolen – zang
Caldara, Mozart, Schumann, Grieg, Poulenc
Maartje Coolen en Leonard van Lier

Zondag 7 oktober om 15.00 uur verzorgen de zangeres Maartje Coolen en de pianist Leonard van Lier een verrukkelijk liederenrecital in ’t Mosterdzaadje. Voor de pauze Caldara, Mozart en Schumann. Na de pauze Grieg en Poulenc. Pianosolo vertolkt Leonard van Lier Schumann en Grieg.
De Italiaan Antonio Caldara was in Wenen een van de grootste figuren uit de eerste helft van de 18e eeuw door zijn meeslepende melodieën en knap gebruik van contrapunt. Hij componeerde ruim tachtig opera’s, serenades, oratoria, missen, sonates, klaviermuziek en wel 300 cantates waarvan “Io crudele” wordt gezongen.
Twee aria’s uit de opera Idomeneo die Mozart in 1780 voor Keurvorst Theodor in München schreef. Het verhaal gaat over de Kretenzische koning Idomeneus, die bij terugkeer uit de Trojaanse oorlog schipbreuk lijdt en in ruil voor zijn redding belooft hij de zeegod Neptunus de eerste persoon die zal ontmoeten, aan hem te offeren. De gelofte komt hem duur te staan wanneer dat zijn eigen zoon Idamantes blijkt te zijn.
Op Mozart werkte dit vader-zoon conflict als een magneet, wat gezien zijn eigen gespannen relatie met zijn vader Leopold licht te verklaren valt. Mozart vond Idomeneo een superieur stuk, met vocale solo’s die ongemerkt overgaan in schipbreuken, landingen, zeestormen en tempelscènes. De muziek uit deze opera is misschien wel de meest persoonlijke en hartstochtelijke muziek die Mozart schreef.

De eerste aria is “Padre, germani, addio!” deze aria gaat over de Trojaanse prinses Ilia die door de Grieken gevangen gehouden wordt op Kreta en valt voor de Griekse prins Idamantes. Zij wordt verscheurd door gevoelens van liefde voor Idamantes, haat voor zijn Griekse afkomst en trouw aan vaderland en voorvaderen.
In de tweede aria “Zeffiretti lusinghieri”, wordt de liefde van Ilia voor Idamantes bezongen.
Het programma wordt vervolgd met een selectie uit de “Liederkreis” opus 39 van Schumann. In de teksten van Eichendorff staat de natuurlyriek centraal en gebruikt Schumann die als metafoor om zijn diepste zielenroerselen te uiten.
Grieg aanbad zijn vrouw en zij was met haar mooie stem de bron van veel liederen. Het melodisch direct aansprekende karakter van de liederen maakt dat de luisteraar meteen in de juiste sfeer wordt gebracht. Uitgevoerd gaat worden de cyclus opus 21, op tekst van Bjornson.
“Les Fiançailles pour rire” schreef Francis Poulenc specifiek voor een vrouw. Deze cyclus bestaat uit zes melodieën op teksten van zijn goede vriendin, de Hongaarse barones Louise de Vilmorin. Via de muziek probeert Poulenc op meesterlijke wijze de versluierde woorden van de dichteres te onthullen.
Maartje Coolen (1977) studeerde Franse taal en letterkunde aan de Universiteit van Utrecht. Daarnaast volgde zij lessen bij Pierre Mak aan het Conservatorium.
Leonard van Lier (1974) studeerde piano aan het Brabants Conservatorium. Bij eerdere optredens in ’t Mosterdzaadje heeft hij met zijn spel al vele harten veroverd. Naast pianist is Leonard werkzaam bij TNO als akoestisch ingenieur.