vrijdag 25 april 2008 – 20.15 uur

BEETHOVENCYCLUS deel IV
Bernd Brackman
Sonates: 12, 13, 14 (Mondschein), 15

Over dood, de liefde en het leven

Bernd Brackman

Op vrijdag 25 april om 20.15 uur vervolgt de pianist Bernd Brackman zijn nu al legendarische Beethoven serie. In dit vierde deel worden de sonates 12, 13, 14 (de Mondschein) en 15 uitgevoerd. Beethoven over de dood, de liefde en het leven.

In september begon de Haarlemse Bernd Brackman aan de uitvoering van een plan dat hij reeds sinds zijn kindertijd koesterde. Het uitvoeren van alle pianowerken van de componist die hem zijn leven lang al vergezeld. Omdat de werken op volgorde uitgevoerd worden ontstaat een weerspiegeling in klank van Beethovens leven.

Voortschrijdend op Beethovens pad komt er een kentering naar romantiek. Het eerste deel van sonate 12 opus 26 in As-groot is een Schubertiaans thema met variaties. In dat thema wordt het landschap van de menselijke ziel geschilderd. Het derde deel is de beroemde treurmars dat op Beethovens eigen begrafenis werd gespeeld en waarbij de kist mede door Schubert werd gedragen. Het laatste deel is als een toccata op het leven. Virtuoos en enthousiast.

Sonate 13, opus 27 nr. 1 in Es-groot is een als fantasie geschreven optimistisch stuk. Hoewel het vier delen heeft gaat de muziek achter elkaar door. Het begint lyrisch en eenvoudig, ontwikkelt zich tot een scherzo en gaat over tot een warm adagio dat eindigt in een virtuoos spel met een energie waarvan alleen Beethoven het geheim kent.

Sonate 14, opus 27 nr. 2 is de beroemde “Mondscheinsonate”. Eveneens als fantasie opgeschreven. Beethoven werkte tegelijkertijd aan verschillende sonates. Dit werk, vol drama en hartstocht, schreef Beethoven voor een leerling waar hij erg verliefd op was. Maar Anna trouwde een Italiaanse graaf. Zij keerde na een mislukt huwelijk terug naar Wenen, zocht contact met Beethoven die haar echter afwees. Het eerste deel van deze sonate, een prachtig adagio, wordt net als Für Elise door iedere pianoleerling graag uitgevoerd. Liszt noemde het tweede deel een bloem tussen twee afgronden. Het is muziek die iedereen raakt.

De sonate 15, opus 28 wordt de Pastorale genoemd en is in tegenstelling tot alle drama van de Mondschein een idylle. Algemeen bekend is dat Beethoven wel drie uur per dag wandelde door een mooie omgeving. Dat is terug te horen in deze sonate vol vogeltjes, kabbelende beekjes en lommerrijke landschappen.

Reacties zijn afgesloten.