vrijdag 12 september 2008 – 20.15 uur

OPENING VAN HET SEIZOEN
PIANORECITAL & PIANO QUATREMAINS
Vital en Aksana Stahievitch
Rachmaninov, Debussy (quatre mains) en Schumann

Opening van het concertseizoen met Aksana en Vital Stahievitch

Vital en Aksana Stahievitch

Op vrijdag 12 september om 20.15 uur komen Vital en Aksana Stahievitch, het pianisten echtpaar uit Minsk, het nieuwe seizoen in ’t Mosterdzaadje openen. Aksana zal de Symfonische Etudes van Schumann uitvoeren. Daar wagen zich niet veel pianisten aan! Voor piano vierhandig staat Petite Suite van Debussy op het programma en na de pauze soleert Vital met preludes van Rachmaninov. Een uitermate sterk begin van een veelbelovend concertjaar.

Het is een moeilijk uitvoerbaar werk, de Symfonische Etudes van Schumann. De componist zelf adviseerde Clara, zijn vrouw, het niet te spelen. In ’t Mosterdzaadje is het niet eerder uitgevoerd. Schumann verklankte zijn gespleten persoonlijkheid in de muziek. Aan de ene kant de dromerig poëtische piekeraar (“Eusebius”) en aan de andere kant de strijdvaardige realist (“Florestan”). Deze twee karakters binnen Schumann leveren een spanning tussen binnen- en buitenwereld. Schumann geldt, mede door zijn literaire inspiratiebronnen alom als de grootste vertegenwoordiger van de Romantiek, behorend tot het ongelukkige kunstenaarstype. De symfonische Etudes beginnen in 1834, maar is uiteindelijk een stuk dat steeds verder groeide en veranderde. Na zijn dood zet Brahms er nog vijf variaties bij die Schumann eerder weghaalde. Zij worden tussen Etude 5 en 6 gespeeld. Zelfs voor getrainde huidige virtuozen zijn sommige variaties, met name nr. 9 nog steeds moeilijk uitvoerbaar. Schumann gaf ook extreme tempi en dynamiek aan. ‘Zo snel als mogelijk’ en ‘Nog sneller’. En dat in afwisseling met tedere lyriek op ware symfonische breedte. Aksana speelde met groot succes dit grootse werk in juni op haar eindexamen en kreeg haar Masterdiploma aan het Amsterdams Conservatorium bij Naum Grubert.

Debussy schreef Petite Suite voor piano Quatre Mains. Het werd in 1889 voor het eerst uitgevoerd. Wel wat modern vonden ze het toen. Nu horen we kleurrijke muziek die bijna als magie overkomt. Muziek die alle verbeeldingskracht in een mens prikkelt.

Na de pauze speelt Vital Stahievitch zeven Preludes van Rachmaninov. Gevoelige lyriek gemaakt door een romantisch meester. De muziek is erg Russisch, en tegelijkertijd heel Oosters, Arabisch. Deze muziek zou het als filmmuziek erg goed doen, maar dan wel voor een heel goede film op het niveau van Tarkovsky en Bergman. Het is een misverstand om deze muziek als simpel en te eenvoudig aan te duiden. Het gaat over verlangen en lijden, en liefde en zorgen. Door alles heen klinkt een heimwee naar Rusland. Deze Preludes werden begin van de twintigste eeuw gecomponeerd en het lijkt of de dramatische omstandigheden waarin hij later buiten Rusland komt, reeds hoorbaar zijn. Vital Stahievitch is een veelgevraagd solist die veel prijzen in de wacht sleept. Hij treedt op over de hele wereld.

Reacties zijn afgesloten.