vrijdag 24 oktober 2008 – 20.15 uur

VIOOL EN PIANO
Lieke ter Winkel – viool
Femke de Graaf – piano
Beethoven, Ysaÿe, Poulenc

Lieke te Winkel en Femke de Graaf, musiciennes van top klasse

Lieke te Winkel en Femke de Graaf

Op vrijdag 24 oktober om 20.15 uur zijn de violiste Lieke te Winkel en de pianiste Femke de Graaf te gast in ’t Mosterdzaadje. Zij voeren werk uit van Ysaÿe, Poulenc en Beethoven.

Lieke is concertmeester bij het Tonkünstler Orchester Wenen. Een violiste die zich al jong onderscheidde met het winnen van concoursen (Prinses Chistina en Oscar Back). Ze woont in Wenen, maar het weerhoudt haar niet met Femke de Graaf ook in Nederland concerten te geven. Femke is dan ook de meest enthousiaste en professionele pianiste om mee samen te werken. Zij is beroepsmatig verbonden aan de afdeling Jong Talent van het Conservatorium in Amsterdam. Het concert in ’t Mosterdzaadje is onderdeel van een concertreis door Nederland.

Het programma wordt geopend met een op Bach geïnspireerde viool solo sonate van de Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe. Er openbaart zich een wereld van klank die bijna groter is dan de viool. Van de Franse componist Francis Poulenc wordt de beroemde sonate voor viool en piano uitgevoerd. De enige ook die Poulenc schreef. Hij begon er aan toen hij twintig jaar was, maar verwierp het. Een paar jaar later begint hij opnieuw en ook dat resultaat wordt door hem naar de prullenbak verwezen. Pas in de jaren 1942/43 maakt hij de sonate af. Hij schrijft hem ter herinnering aan de Spaanse dichter Frederico Garcia Lorca. Boven het tweede deel staan een dichtregel van hem: “La guitare fait pleurer les songes” (de gitaar doet dromen huilen) Toen de violiste Ginette Neveu die hij bij het componeren in gedachten had, bij een vliegtuigramp om het leven kwam, herschreef Poulenc de sonate nogmaals, vooral het derde deel.

Beethoven schreef tien sonates voor piano en viool. De uit te voeren Opus 30 nr.2 is de zevende in de rij, geschreven in 1802 en opgedragen aan Alexander de Eerste van Rusland. Samen met de Kreutzer sonate en de Frühling sonate is dit de meest beroemde. De Hongaarse vioolvirtuoos Joseph Szigeti, aan wie Ysaÿe zijn eerste viool sonate opdroeg, roemde het episch drama en het heldhaftige karakter.

Reacties zijn afgesloten.