zondag 28 oktober 2018 – 15.00 uur

PIANO EN CELLO
Marja Bon – piano
Hans Woudenberg – cello
Debussy, De Falla, Mompou, Debussy

Marja Bon en Hans Woudenberg, een duo van bijzondere klasse

Marja Bon
foto: Allard Bon

De pianiste Marja Bon was met haar huisconcerten in Amsterdam de inspiratiebron voor het het ontstaan van ’t Mosterdzaadje. Zij was, net als de cellist Hans Woudenberg lid van het beroemde Schönberg Ensemble. In de jaren tachtig van de vorige eeuw traden ze samen in ’t Mosterdzaadje regelmatig op. Na zoveel jaren zijn ze terug: Marja Bon en Hans Woudenberg. Op zondag 28 oktober om 15.00 uur zijn deze fantastische musici samen te horen in muziek van Debussy, De Falla en Mompou.

Marja Bon en Hans Woudenberg hebben elkaar leren kennen in het Schönberg Ensemble. Hans was vanaf het eerste uur (1972) lid van het ensemble, Marja stapte pas in 1979 in, en wel met hét lijfstuk van het ensemble: Pierrot Lunaire. Het samen krijgen van de serenade, een deeltje waarin de cellist als een echte Pierrot op zijn snaren ‘kratscht’, kostte nogal wat inspanningen. 

Hans Woudenberg

Hans permitteerde zich alle vrijheden om de duivelse grilligheid tot klinken te brengen, blij eindelijk iemand te treffen die hem in alles wilde begrijpen, Marja zag zich voor een geheel andere uitdaging geplaatst, gewend als zij was om als soliste alle vrijheid naar zich toe te trekken.

Naast het werken in het ensemble werd, zuiver voor het plezier, gewerkt aan een uitgebreid duo-repertoire. Pas met het opzetten van het eigen kamermuziek ensemble ‘Wendingen’ (in 1993) was er een podium voor dit repertoire. Bij de KRO viel meteen de onalledaagse wijze van programmeren op en vanaf het tweede seizoen werden alle programma’s uitgezonden.

Na 15 jaar sloot Wendingen af met een weekend-festival op 20 locaties rond Herengracht 390 (020), waar tuinen en kantoren gevuld werden met beelden en klanken.

Hans ging verder als cellist en organisator van het Doelen Kwartet. Aan het eind van het huidige seizoen zal het kwartet, na ruim 25 jaar, de vlag strijken.

Marja gaf na 10 sprankelende zomerfestivals in Tharaux, een oeroud ansichtkaartdorp in Zuid-Frankrijk, haar initiatief door aan de lokale bevolking. ’Tharaux Art et Musique’ nodigde Marja en Hans uit voor de editie van 2018 en zo ontstond het idee voor dit Frans-Spaanse programma.

De werken van de Falla (Canziones Espagnoles), Koechlin (Chansons Bretonnes) en Mompou (Musica Calada) als nieuw door het duo te ontdekken repertoire, in combinatie met de sonate voor cello en piano van Debussy, die na bijna 40 jaar nauwelijks nog geheimen kent (of toch wél….?)

Reacties zijn afgesloten.