PIANORECITAL
Hanneke de Heer
Bach, Beethoven, Franck, Chopin, Rachmaninov, Debussy, Granados
Hanneke de Heer brengt breed scala van emoties en romantiek in ’t Mosterdzaadje

Ze zal niet gauw ontbreken op de agenda van ’t Mosterdzaadje en naar haar concert wordt door velen uitgezien. Op zondag 29 november om 15.00 uur is het dan zo ver en heeft de pianiste Hanneke de Heer weer een prachtig programma samengesteld met werken van Bach, Beelhoven, Franck, Chopin, Rachmaninov, Debussy en Granados.
Hanneke de Heer opent sterk met de monumentale Chromatische fantasie en fuga van Bach. Een dijk van een stuk dat volgens de pianiste veel te weinig wordt uitgevoerd.
De sonate “Das Lebewohl” van Beethoven is gecomponeerd voor zijn vriend en leerling aartshertog Rudolph van Oostenrijk toen deze door de komst van Napoleon gedwongen werd Wenen te verlaten. De sonate wordt ook wel “Les Adieux” genoemd. Het eerste deel laat het verdriet en de pijn van het afscheid horen. Deel twee verklankt de afwezigheid, waarna in deel drie een overweldigend weerzien volgt. Door Beethoven meesterlijk verwerkt.
Van César Franck volgt “Variation”. Een werk oorspronkelijk voor orgel geschreven en van zo’n aangrijpende schoonheid, dat het voor velen tot lievelingsmuziek is geworden. Dit vooral door de prachtige, troost brengende melodie.
Dan volgt de eerste ballade van Chopin. Het is één van zijn meest originele werken, geïnspireerd op de gedichten van Mickiewicz. Het onderwerp van beide kunstenaars is de dramatiek en de heroïek van een volk in onderdrukking.
Van Rachmaninov volgt de weemoedige Elegie en een virtuoze Etude tableau.
Met Debussy’s “Feux d’artifice” barst een schitterend vuurwerk los dat spettert aan alle kanten. Van voetzoekers tot en met mooie fonteinen van siervuurwerk. Een spannend werk.
Granados schreef twee bundels muziek geïnspireerd op de schilderijen van Goya. Uit deze Goyescas suite het stuk “Los Requiebros” waarin hofmakerijen in het Madrid van de 18e eeuw verklankt worden. De muziek is aristocratisch, poëtisch en fijnzinnig.
Hanneke der Heer put nog immer inspiratie uit de wijze lessen van de beroemde Spaanse pianist Eduardo del Pueyo. Jarenlange vriendschap met hem is van grote invloed geweest op haar muzikale ontwikkeling.