zondag 15 november 2009 – 15.00 uur

CELLO EN PIANO
Angela Stevenson – cello
Bernd Brackman – piano
Nadia Boulanger, Matthijs Vermeulen, Henriëtte Bosmans

Twee vrouwen en één man op het programma van Angela en Bernd

Angela Stevenson en Bernd Brackman

Zondag 15 november om 15.00 uur treden in ’t Mosterdzaadje de celliste Angela Stevenson en de pianist Bernd Brackman. Al meer dan 25 jaar weten zij bijzondere programma samen te stellen. Deze keer Nadia Boulanger, Matthijs Vermeulen en Henriëtte Bosmans.

Drie componisten uit het begin van de vorige eeuw die nu enigszins in onbruik zijn geraakt. Nadia Boulander was een belangrijke compositie lerares aan het Conservatorium van Parijs. Veel Amerikanen, zoals Piazzolla en Copland trokken naar de Franse hoofdstad om zich door haar te laten onderwijzen. Zij was meer theoretica dan componiste, maar de drie sfeer stukken uit 1912 waarmee het concert opent zijn de moeite waard.

De sonate van Matthijs Vermeulen uit 1918 werd tijdens zijn leven niet veel uitgevoerd. Bernd en Angela speelden dit werk al eerder en vinden het een indrukwekkend stuk muziek. “Matthijs Vermeuelen was een van de meest eigenzinnige componisten, zeer erudiet. Hij schreef filosofische boeken en had extreem pacifistisch karakter. Toch was zijn pen als criticus zo scherp dat hem de toegang tot het Concertgebouw werd ontzegd”. In deze sonate wordt in twee delen Mars en Venus neergezet en waarin het vrouwelijke deel het overwint van het mannelijke deel. Het is een schreeuw om vrede. Zijn stijl van componeren noemt hij zelf polilyriek: hij zet voortdurend melodieën door elkaar heen.

Een jaar later schreef Henriëtte Bosmans haar sonate voor cello en piano. Een heel mooi stuk, in Duitse traditie geworteld, met vier delen en absoluut anders dan Vermeulen. Henriëtte was in die tijd dé grote ster van het Nederlandse muziekleven. Bekend als pianiste ook bracht zij vaak haar eigen muziek op het podium. Ook was zij voorzitter van de componistenbond. Dat zij zich zo manifesteerde was in die tijd nog lang niet gewoon. Vrouwen hadden toch nog meer de plek achter de aanrecht. Helaas is ze jong gestorven. Onterecht vinden de uitvoerenden dat haar muziek zo zelden wordt uitgevoerd. Nu in één programma Nederlandse componisten en vrouwen!

Reacties zijn afgesloten.