vrijdag 12 februari 2010 – 20.15 uur

PIANORECITAL
Remon Holsbergen
Bach, Mozart, Debussy, Bartók, Keuris

Het eindexamenprogramma van pianist Remon Holsbergen

Remon Holsbergen

De pianist Remon Holsbergen zal op vrijdag 12 februari om 20.15 uur in ’t Mosterdzaadje een recital verzorgen met werken van Bach, Mozart, Beethoven, Debussy, Keuris en Bartók.

Dit jaar doet Remon Holsbergen eindexamen in Amsterdam voor zijn Bachelor. Het resultaat daarvan is weer afhankelijk voor toelating tot het Masterdiploma. Eerdere kennismaking met deze jonge, veelbelovende pianist zal dat vast geen probleem gaan geven.

In ’t Mosterdzaadje zal hij het programma spelen zoals hij dat zelf heeft uitgekozen. Een examenvoorwaarde is dat je muziek speelt waarin je alle kanten van je muzikale ontwikkeling kunt laten horen. Met Bach openen is altijd sterk. Remon koos een Prelude en Fuga uit het Wohltemperiertes Klavier. De meerstemmige Prelude en de Fuga die doen denken aan de werken van Bach voor koor en orkest vragen van de pianist een constante alertheid en een opgave voor het geheugen. De Etude van Chopin die daarna wordt gespeeld is het de bijzondere sfeer die hem dit stuk deed verkiezen. Er zit onrust en wanhoop in en technisch is het zeer interessant. Het komt op trefzekerheid aan.

De driedelige sonate van Mozart is heerlijk onvoorspelbaar. Er gebeuren zo ontzettend veel verschillende dingen in. Invloeden van Bach zijn duidelijk te horen, maar ook de romantiek met gedurfde harmonieën vooruitlopend op Beethoven. Remon vind het één van de beste sonates van Mozart. De Jachtsonate van Beethoven met daarin het hoorngeschal sluit er prima op aan. “Ik houd van die frisse en energieke muziek. Maar ook het donkere en onheilspellende is erg boeiend. En het Menuet tot slot is een melodie vol verliefdheid zo nu en dan onderbroken door momenten van twijfel en verrassing”.

Na de pauze staat Debussy op het programma met “Estampes” of te wel ‘Afbeeldingen’. Van de drie stukken heeft Remon met de eerste, ‘de Pagodes’ een speciale band. Door zijn Indonesische afkomst voelt hij zich thuis in de gamelan muziek die Debussy inspireerde voor het schrijven van dit stuk. Hij hoorde deze klanken uit Java voor het eerst op de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs. Deze haast meditatieve muziek roept het beeld op van tempels waarin de tijd niet bestaat.

Van de Nederlandse componist Tristan Keuris volgt een sonate uit 1970. Marcel Baudet, de leraar van Remon, heeft nog compositielessen van hem gehad en hij zal als geen ander weten hoe de muziek van Keuris gespeeld moet worden. De stijl is improviserend en er zit een behoorlijke spannende ontwikkeling in.

Tot slot de virtuoze muziek van Bartók met acht improvisaties op Hongaarse boerenliederen.

Het zit er dik in dat we van deze pianist meer gaan horen in ’t Mosterdzaadje.

Reacties zijn afgesloten.