vrijdag 5 februari 2010 – 20.15 uur

ZANG EN PIANO
Marijke Groenendaal – sopraan
Jacob Engel – piano
o.a. Grieg, Poulenc, Wolf, Finzi, Clarke, Gurney

Jubileum programma van Marijke Groenendaal en Jacob Engel

Marijke Groenendaal en Jacob Engel

Op vrijdag 5 februari om 20.15 uur zijn de sopraan Marijke Groenendaal en de pianist Jacob Engel te gast in ’t Mosterdzaadje. Op het programma staan liederen van Grieg, Wolf, Poulenc en ook een blokje Engelstalige liederen die eindigen in een verrassende jubelzang van Ned Rorem.

Voor de vijfde keer nu komen ze samen in ’t Mosterdzaadje en steeds weer hebben ze een programma dat elke muziekliefhebber helemaal inpakt. Met haar prachtige stem en innemende presentatie zou Marijke Groenendaal eigenlijk ook de niet liefhebbers van zang kunnen raken. Ik zou ze willen uitdagen eens naar een zangrecital te komen en te horen hoe tekst en muziek elkaar aanvullen.

Zij vieren hun jubileum met een veelzijdig programma met componisten uit Noorwegen, Oostenrijk, Frankrijk en op als speciale wens van Marijke Groenendaal ook Engelstalig liederen uit Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Alleen al bij de liederen van Grieg zijn er zoveel stemmingen te beluisteren, van een vrolijke groet aan de lente tot en met het verlangen naar de stilte van de dood. Deze Noorse componist was met een zeer begaafd zangeres getrouwd voor wie hij vele van zijn 244 liederen heeft geschreven. De Noorse volksmuziek en poëzie had zijn grote belangstelling.

De Oostenrijkse componist Hugo Wolf vond in de dichter Eduard Mörike een gelijkgestemde ziel. En dat had Wolf niet met veel mensen, schuw als hij was wist hij maar weinig vrienden te houden. De muzikale rijkdom van Wolf vond dankbare weerklank in de gedichten. Wolf vond een volledige synthese tussen de vocale melodie en de begeleiding, die een aanvullende en illustrerende rol heeft en tot grote zelfstandigheid uitgroeit. In het bijzonder boeit de wijze waarop Wolf de psychologische inhoud van de teksten wist te verklanken. Wolf behoort samen met Schubert, Schumann en Brahms tot de grootste liedcomponisten van de 19e eeuw. Van Mörike zette hij meer dan 50 op muziek. Daarvan worden er 8 uitgevoerd. Soms worden alledaagse dingen beschreven, dan weer onaardse vergezichten. Droge humor contrasteert met oneindige wanhoop.

Na de pauze de cyclus “Tel Jour Telle Nuit” van Francis Poulenc. Hierin worden 9 korte gedichten van de surrealistische dichter Paul Eluard gebruikt. Tussen de liefdesverklaringen aan begin en eind van de cyclus vormen Eluard en Poulenc een pad van droombeelden, vrije associatie en hevige stemmingswisselingen. Een hoogtepunt voor zanger en pianist.

Tot slot Engelstalige liederen die Marijke onterecht veel minder vaak aan bod komen in het liedrepertoire. Herkenbare volksmelodieën, ontroerende afscheidsliederen, hopeloze duisternis en verlangen naar liefde en tot slot die verrassende jubelzang.

Op zo’n avond, die in goede handen is van Marijke en Jacob, is echt veel te beleven.

Reacties zijn afgesloten.