TRIO CONTRASTEN
Fleur Bouwer – klarinet
Maria Milstein – viool
Martijn Willers – piano
Stravinsky, Bartók, Poulenc, Milhaud
Trio Contrasten met hoogtepunten uit het repertoire van Milhaud, Poulenc, Stravinsky en Bartók
Op vrijdag 11 juni om 20.15 uur betreedt het befaamde Trio Contrasten het podium in ’t Mosterdzaadje. Fleur Bouwer-klarinet, Maria Milstein-viool en Martijn Willers-piano. Een drietal dat op alle grote podia van zich heeft laten horen. U hoort de hoogtepunten uit het repertoire van Milhaud, Bartók, Stravinsky en Poulenc.
Dit programma bestaat uit werken uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Het was voor de muziek een zeer spannende tijd waarin veel klassieke componisten werden geïnspireerd door de lichte muziek. Parijs vormde in die tijd één van de meest productieve en inspirerende steden in de wereld. Kunstenaars uit alle disciplines woonden en werkten daar zoals Milhaud, Poulenc en Stravinsky. Zij maakte deel uit van de Group des Six en vonden elkaar in de afkeer van Wagner en het impressionisme.
Op hun programma de beroemde “L’histoire du soldat” van Stravinsky in de bewerking voor viool, klarinet en piano.Het bijbehorende verhaal zal het publiek niet onthouden worden. Maar geopend wordt met de Suite van Milhaud. In de Suite zijn duidelijk invloeden van jazz muziek te vinden. De muziek ligt lekker gemakkelijk in het oor. De populaire Klarinetsonate van Francis Poulenc werd dan ook uitgevoerd door Benny Goodman, met Leonard Berstein achter de piano. In deze sonate brengt Poulenc een eerbetoon aan Arthur Honneger, die eveneens bij de Group des Six behoorde, maar het stuk ging in première bij de begrafenis van Poulenc zelf. Van Béla Bartók speelt Maria Milstein solo het eerste deel, de Chaconne uit de sonate voor viool uit 1944. Hij schreef dit werk in opdracht van Yehudi Menuhin. Bartók leed op dat moment al aan leukemie. Dat verklaart waarschijnlijk het donkere karakter van deze sonate. Maria speelt dit ook op haar openbare eindexamen viool op 14 juni om 20.00 uur in de Bernard Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam. Tot slot van Béla Bartók, het werk uit 1938 waar het trio zich naar heeft vernoemd: Contrasten. Dit trio bestaat uit drie delen. Het eerste, Verbunkos, is een dans die door het Hongaarse leger werd gebruikt om nieuwe soldaten te werven. Pihenö, het tweede deel betekent ‘rust’ en is een voorbeeld van Bartóks karakteristieke nachtstukken. Het derde deel, Sebes, is een snelle dans, waarin tussendoor van viool gewisseld moet worden.
Voor de grote stilte in ’t Mosterdzaadje is dit nog een laatst meesterlijk avondconcert. En hoewel vele activiteiten stoppen heeft Trio Contrasten een volle agenda voor de boeg. Wat wil je als je uitverkoren bent als musici voor de Debuutprijs. Dat leverde een hoop concerten en bekendheid op.