zondag 19 september 2010 – 15.00 uur

CELLO EN PIANO
Sergey Smirnov – piano
Willem Stam – cello
Brahms en Rachmaninov

Duitse romantiek en de ziel van de Russische romantiek Duo Stam & Smirnov

Willem Stam en Sergey Smirnov

In ’t Mosterdzaadje zijn op zondag 19 september om 15.00 uur de pianist Sergey Smirnov en de cellist Willem Stam te gast. Een duo van topklasse dat elkaar tegenkwam op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Zij voeren werk uit van Schumann, Brahms en Rachmaninov.

Met de pianist Sergey Smirnov uit Wit Rusland heeft het publiek in ’t Mosterdzaadje al kennisgemaakt. Zijn prachtige pianospel, goed voor vele prijzen, is indrukwekkend. De cellist Willem Stam uit Canada is voor het eerst in Santpoort te gast. Hij is o.a. winnaar van het Nationaal Cello Concours en is regelmatig op radio en televisie te beluisteren. Hij ontving in Canada een beurs waarmee zijn studie in Den Haag kon voortzetten. En daar ontmoette die twee grote talenten elkaar.

Het concert opent met het prachtige Adagio en Allegro opus 70 van Schumann uit 1849. Hoewel dit stuk oorspronkelijk voor hoorn en piano is gecomponeerd past het perfect binnen de klanken en de kleuren van de cello en piano. Het werk is dan ook een hoogtepunt van het cello repertoire geworden. Dan volgt de eerste Sonate voor cello en piano van Brahms, geschreven in 1862. Brahms was een goede vriend van de Schumann en zijn vrouw Clara. In het eerste deel begint een thema in de cellopartij, lange lijnen die samen opgaan met de piano, altijd op zoek maar zonder echte bestemming. Het thema ontwikkelt zich vol emotie en komt dan eindelijk tot rust. Het tweede deel is een menuet en in het laatste deel een stormachtige fuga, die eigenlijk voor twee piano’s geschreven was.

Tot slot een absoluut hoogtepunt uit het cellorepertoire: de Sonate voor cello en piano van Rachmaninov opus 19 uit 1901. Deze sonate, geschreven door zonder twijfel de beste pianist uit de 20ste eeuw, is de favoriete sonate van Willem en Sergey. Rachmaninov schreef deze sonate in een moeilijke periode van zijn leven. Zijn eerste symfonie was slecht ontvangen en hij componeerde even niets meer. Met hulp van de cellist Anatoli Brandukof en zijn dokter en hypnotiseur Nikolai Dahl, begon hij weer te componeren. Rachmaninov die heel persoonlijke muziek schreef, direct uit zijn hart. Deze sonate is een prachtig voorbeeld van Rachmanoninov als man en musicus. Alle delen zijn vol passie en emotie. Hier klinkt de ziel van de Russische romantiek.

Reacties zijn afgesloten.