zondag 14 november 2010 – 15.00 uur

LUDWIG VAN BEETHOVEN
James Lisney – piano
Alexander Baillie – cello
Sonates opus 5, 102 en 69

Wereldberoemd duo Lisney-Baillie speelt Beethoven in ’t Mosterdzaadje

Alexander Baillie en James Lisney

Op zondag 14 november om 15.00 uur staan drie sonates voor cello en piano van Ludwig van Beethoven op het programma die worden uitgevoerd door één van de grootste pianisten uit Engeland en zijn vaste cellist Alexander Baillie. Zij combineren hun bezoek ’s morgens aan de Spiegelzaal voor een live optreden met dit concert in ’t Mosterdzaadje.

James Lisney is Beethoven specialist. Hij legde alle sonates vast op cd, zowel voor piano solo als wel die voor cello en piano bij het platenlabel Woodhouse Editions. In de pers zijn ze uitbundig geprezen en werd hij beloond met prijzen uit de platenindustrie. James Lisney treedt op over de hele wereld en werkt ook samen met Dame Emma Kirkby.

Alexander Baillie behoort tot de meest toonaangevende cellisten van zijn generatie. Hun interpretatie van de sonates van Beethoven hebben over de hele wereld veel lof geoogst. Een bijzonder duo dus dat op 19 november in het Amsterdams Concertgebouw alle Beethoven sonates uit zal gaan voeren.

“Het is niet overdreven te stellen dat als Beethoven niet zulke muziek voor piano en cello had geschreven de literatuur voor deze combinatie een stuk armer was geweest en de cello wellicht niet zijn huidige staat van ontwikkeling had bereikt”, aldus Lisney.

Op het programma staan drie sonates die elk een periode uit het leven van Beethoven representeren. In de sonate in F, opus 5 nr.1 , waarmee het concert wordt geopend, is nog sterk de invloed van zijn leermeester Haydn hoorbaar. Het werk werd uitgevoerd voor Koning Frederick Wilhelm II en de hof cellist Duport en Beethoven konden in dit werk allebei laten horen wat ze aan muzikaliteit in huis hadden. Twee gelijkwaardige partijen en dat was nieuw.

De sonate opus 102 nr. 1 behoort tot de late periode van Beethoven. Het werk werd opgedragen aan Gravin Marie Erdody. Deze adellijke familie bewonderde Beethoven en kon ook zijn excentrieke gewoonten tolereren.

Tot slot de misschien wel meest geliefde sonate in A, opus 69. Er zit een spannende balans tussen lyriek en virtuositeit. Beethoven schreef het stuk toen Wenen bezet werd door Napoleon. Op zijn werk, dat hij opdroeg aan zijn vriend Baron Ignaz von Gleichenstein schreef hij: “Inter Lacrimas et Luctum”, tussen tranen en zorgen. En dat sloeg op het politieke klimaat in die dagen van april 1809.

Reacties zijn afgesloten.