vrijdag 11 februari 2011 – 20.00 uur

LIEDRECITAL
Martha Bosch – sopraan
Remon van Holsbergen – piano
Bel-Canto aria’s en Franse liederen uit de 19e eeuw

Bel-Canto en Franse Romantiek

Martha Bosch en Remon Holsbergen

De Haarlemse diva Martha Bosch zal op vrijdag 11 februari om 20.00 uur in ’t Mosterdzaadje met haar prachtige stem de luisteraar weten in te pakken. Samen met de pianist Remon Holsbergen, met wie zij een vast duo vormt wordt een programma gebracht met voor de pauze Franse Romantiek uit de 19e eeuw waarin liederen van Debussy en Ravel en piano solo Préludes van Chopin. Na de pauze beroemde Italiaanse Bel-Canto aria’s van Bellini, Puccini en Verdi.

Debussy en Ravel waren twee prominente figuren binnen het gebied van de impressionistische muziek van de 19e eeuw. De liederen van Debussy zijn zoals schilderijen in die tijd, vol kleur, fantasierijk en verrassend. Teksten gaan over de sterrenhemel, een warme zomer avond en een romantische serenade. De klanken maken de beelden. Ravel gebruikte Griekse volksmelodieën voor zijn geliefde ‘Cinq mélodies populaires Greques’ waarin melancholie en temperament sterk afwisselen.

Frédéric Chopin schreef zijn 24 Préludes op. 28 op het eiland Mallorca, waar hij samen met zijn echtgenote Georges Sand overwinterde. De Préludes behoren (samen met de Mazurkas) tot de meest persoonlijke muziek die Chopin in zijn leven gecomponeerd heeft, elke Prélude is als een bladzijde uit een dagboek. Zo werd hij bijvoorbeeld voor de derde prelude geïnspireerd door kinderen die hij buiten zag spelen, terwijl de zesde geschreven is in een lange periode van somber, regenachtig weer. In deze muziek klinken de grootst denkbare contrasten, evenals de innerlijke strijd tussen de wanhoop van een zieke man en de levenslust van een succesvolle artiest.

Na de pauze iets totaal anders: Bel Canto opera-aria’s van Bellini, Puccini en Verdi. Bel Canto betekent letterlijk ‘mooi zingen’. In het midden van de 19e eeuw veranderde de omvang van de theaters en orkesten, waardoor het geluid wat de zanger moest produceren door middel van vocale technieken dramatischer werd. Hoewel de componisten van deze opera aria’s allemaal uit de 19e eeuw stammen is elke aria een totaal ander verhaal en sfeer. Zo hebben we de verdrietige Julia die zich niet kan voorstellen hoe ze zonder haar Romeo kan leven, Musetta die met alle mannen in het café flirt om haar geliefde jaloers te maken en de ondeugende page Oscar die met zijn baas een raad-spelletje speelt. Kortom een combinatie van aria’s die u nooit tezamen zou horen in één opera!

Martha Bosch en Remon Holsbergen vormen al 5 jaar een vast duo en geven concerten in binnen en buitenland. Momenteel doet Martha haar Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam en Remon aan de Hochschule für Musik Freiburg.
Meer informatie is te vinden op www.marthabosch.com

Reacties zijn afgesloten.