zondag 27 maart 2011 – 15.00 uur

PIANO QUATRE MAINS
Carin van den Tillaar
Ruud Luttikhuizen
Brahms, Fauré, Ravel

Piano Quatre Mains – Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen

Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen

Op zondag 27 maart om 15.00 uur hebben de pianisten Carin van den Tillaar en Ruud Luttikhuizen weer een mooi programma samengesteld met muziek voor vier handen van Brahms, Fauré en Ravel.

Al jarenlang is dit piano duo in ’t Mosterdzaadje te beluisteren en elk jaar groeit hun spel meer in elkaar. Het is ook een hele toer om met z’n tweeën achter de toetsen te zitten, handen die door- en over elkaar heen moeten, elkaar vertrouwen met blad omslaan en pedaalgebruik….enfin er komt nog heel wat voor kijken om samen als één aan de vleugel te zitten.

Ze openen het programma met Walsen opus 39 en Souvenir de la Russie van Brahms. “Brahms’ muziek is verrukkelijk verrassend. De vele contrasten in sfeer en ritme maken het een genot om te spelen. Zijn Walsen opus 39 zijn stuk voor stuk juweeltjes, variërend van klein en intiem, tot ritmisch en sprankelend”, aldus Carin van den Tillaar.

In Souvenir de la Russie, een verzameling arrangementen aan de hand van bekende opera- en volksmelodieën uit zijn jonge jaren, is het eveneens genieten van vele muzikale tegenstellingen.

Laat-Romantiek is te horen in het werk Dolly Suite van Gabriel Fauré. Dit werk bestaat uit 6 totaal verschillende delen, elk met eigen karakter. Lieflijk, humoristisch en opzwepend, altijd romantisch en nergens zoetsappig. De harmonieën, kenmerkend voor Fauré, zijn verrassend en geven een aangename spanning in deze warme muziek.

Ma Mère l’Oye of te wel ‘Sprookjes van Moeder de Gans’ vertellingen die Maurice Ravel inspireerde tot het schrijven van deze composities. Carin en Ruud beleven er veel plezier aan. “In deze ‘Sprookjes van Moeder de Gans’ is goed te horen met welke voorzichtigheid en doordachtheid Ravel noot voor noot componeerde. Elk akkoord is speciaal, en één enkele toon vertelt een heel verhaal. De ogenschijnlijke eenvoud en soberheid van deze composities raakt ons diep. Wij wanen onszelf in een sprookje….”

Reacties zijn afgesloten.