zondag 17 april 2011 – 15.00 uur

PIANO DUO STAHIEVITCH
Vital Stahievitch & Aksana Stahievitch – piano
Mozart, Brahms, Schubert

Pianisten echtpaar Vital en Aksana Stahievitch

Aksana en Vital Stahievitch

Ze groeiden beiden op in Minsk, studeerden er piano en kwamen samen naar Nederland om in Amsterdam aan het Conservatorium verder te studeren. Het echtpaar Aksana en Vital Stahievitch. Zowel als solisten, als in begeleiding en ook als pianoduo van grote klasse. Op zondag 17 april om 15.00 uur komen ze in ’t Mosterdzaadje met voor de pauze twee solowerken: een Mozart sonate door Aksana en Klavierstücke van Brahms door Vital. Na de pauze een selectie uit liederen uit de Winterreise van Schubert, voor piano vierhandig bewerkt door Hugo Ulrich. En tot slot, eveneens vierhandig Le Tombeau de Couperin van Ravel. Een mooi programma dat de vele kanten van hun pianospel laat zien.

Aksana opent het concert met Pianosonate in C gr. van Mozart. Zij beleeft dit stuk als de lente. Het eerste deel vol van energie en licht als een glimlach van een baby. Deze vergelijking heeft zeker te maken met het feit dat Aksana en Vital nog maar pas de ouders zijn geworden van baby Julia. Het tweede deel is een lyrisch recitatief over liefde en tederheid. De Finale is als een dans en stemt optimistisch. Dit stuk past helemaal bij de vriendelijke en positieve persoonlijkheid van Aksana zelf.

De vier Klavierstücke van Brahms die Vital gaat spelen zijn heel intieme, persoonlijke stukken. Voor de poëtische Vital doet deze muziek hem denken aan de grote Russische dichter Michail Lermontow. Stukken die gaan over eenzaamheid en lijden, maar ook innerlijke kracht en adel. Eerder speelde Vital al muziek van Brahms maar voor het eerst waagt hij zich aan deze sublieme, diepgaande laatste stukken die Brahms schreef.

Na de pauze nemen ze samen plaats achter de vleugel. Het thema van eenzaamheid en lijden wordt vervolgd in de Winterreise van Schubert. Niet eerder was deze bewerkingvoor piano vierhandig in ’t Mosterdzaadje te horen. Dat in tegenstelling tot de beroemde cyclus van liederen die verhalen over een barre, eenzame voettocht door de sneeuw. De bewerking doet het vocale niet erg te kort. De muziek van Schubert heeft altijd al iets van een lied zonder woorden.

Tot slot Le Tombeau de Cuoperin. Een prachtige suite van vier middeleeuwse dansen vol van nostalgie en melancholie met daarin aandacht voor de tragische gebeurtenissen in de 20ste eeuw. De charme van oude tijden in een smakelijk modern jasje gestoken. Voor pianisten en publiek uitdagende passages waarin veel gebeurt.

Reacties zijn afgesloten.