VIOOL EN PIANO
Marlene Hemmer – viool
Derrick Hemmer – piano
o.a. De Sarasate, Wieniawsky
Opera Fantasieën voor vioolvirtuoze Marlene Hemmer
Op zondag 30 oktober om 15.00 uur is de topvioliste Marlene Hemmer te gast in ’t Mosterdzaadje. Zij heeft samen met haar broer Derrick Hemmer een programma samengesteld waarin de klank van de viool zijn gelijkenis laat zien met de menselijke stem. Muziek uit beroemde opera’s van Gershwin/Heifetz, Gluck-Kreisler, Wieniawsky, Grieg, Prokofiev en de Sarasate.
Het waren viool virtuozen uit de 19e en 200e eeuw die naast het uitvoeren van bestaand werk ook voor zichzelf muziek schreven waarin ze al hun techniek en vingervlugheid konden laten zien en horen. Daartoe maakten zij bewerkingen van bekende en geliefde opera’s.
Dit concert opent met de 2e vioolsonate van Grieg, Noorse romantiek, gevolgd door ‘songs’ uit de opera Porgy and Bess van Gershwin, bewerkt voor viool door Heifetz. Ook op het programma de Melodie van Gluck-Kreisler en de Mars uit De Liefde voor de Drie Sinaasappelen van Prokofiev. De Faust Fantasie is van de Poolse violist en componist Henryk Wieniawski, gebaseerd op bekende melodieën en aria’s uit Gounod’s opera Faust. De Fantasie begint met een mysterieuze en virtuoze inleiding waarna een aantal prachtige thema’s worden neergezet gevolgd door een feestelijk intermezzo. Hierna klinkt de hartverscheurende melodie van de ‘tuinscène’, een liefdesthema dat overgaat in een daverende wals waarbij als vanzelf de balletdanseressen met duizelingwekkende pirouettes te voorschijn komen en de muziek tot een triomfantelijk einde komt.
De middag wordt feestelijk afgesloten met de bekende Carmen-Fantasie van Pablo de Sarasate, een Spaanse vioolvirtuoos met als handelsmerk zijn fantastische techniek en ‘zoete’ toon gecombineerd met zijn uiterlijke kenmerk: zijn karakteristieke krulsnor. Dit werk is gecomponeerd in 1883 toen Bizet’s opera Carmen opnieuw in Parijs werd opgevoerd, na een rampzalige première acht jaar daarvoor, maar deze keer werd de opera wel met veel enthousiasme door pers en publiek ontvangen. Na de introductie volgt de beroemde Habanera waarin de verleidelijke hoofdpersoon Carmen uitdagend de liefde bezingt: “L’amour est un oiseau rebelle” (de liefde is als een rebelse vogel). Na een langzaam middendeel volgt de Séguedille die ongemerkt overgaat in de beroemde, wervelende finale Chanson bohème waarbij de virtuositeit op de viool tot een hoogtepunt komt.
Broer en zus Derrick en Marlene Hemmer vormen een duo sinds ze respectievelijk 14 en 11 jaar oud zijn. Beiden traden al jong veelvuldig op in alle grote concertzalen van Nederland, o.a. in Vredenburg te Utrecht en De Doelen in Rotterdam, met als hoogtepunt hun debuut in het Concertgebouw van Amsterdam toen Marlene nog maar 14 jaar oud was. Aangezien na verloop van tijd ieder zijn eigen weg wilde gaan werd besloten om de samenwerking een paar jaar stop te zetten zodat aan de eigen muzikale ontwikkeling ruimte en gestalte kon worden gegeven. Nadat de conservatoriumstudie succesvol was beëindigd (10 met onderscheiding!) kreeg de vroegere samenwerking langzaam weer gestalte en besloten ze weer te gaan concerteren. Hun eerste CD Virtuoso Opera Fantasies verschijnt dit jaar bij het Nederlandse platenlabel Dutch Record Company waarvoor Marlene al eerder met groot succes haar debuut-Cd met de drie vioolsonates van Brahms heeft opgenomen. Deze kwam op de 2e plaats in de Top 15 van Radio 4. Marlene Hemmer bespeelt een Guadagnini uit 1764, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Uit de pers:
“Het optreden van de jonge violiste Marlene Hemmer was voor het publiek een openbaring. Ingetogen en met grote beheersing speelde zij de dromerige Romance in fvan Antonin Dvořák. Dat zij ook de virtuositeit in de vingers en de streek heeft, liet zij horen in de nog altijd populaire Zigeunerweisen van Pablo de Sarasate. De meeslepende melodieën en acrobatische toeren op vier snaren brachten de luisteraars in vervoering.”
Rinus Groot, Haarlems Dagblad