zondag 27 november 2011 – 15.00 uur

“CLARINETTO INCOGNITO”
Paul Kaiser – klarinet
Patrick Hopper – piano
Hindemith, Gouvry, Milhaud, Martinů e.a.

“Clarinetto Incognito”

Paul Kaiser en Patrick Hopper

Zondag 27 november om 15.00 uur zijn de klarinettist Paul Kaiser en de pianist Patrick Hopper te gast in ’t Mosterdzaadje met het programma “Clarinetto Incognito”. Uitgevoerd worden werken van Finzi, Gouvy, Milhaud, Hindemith, Bowen en Martinů. Iedereen kent de Sonates van Brahms en Poulenc voor klarinet, maar er is veel meer. Dit duo verkent graag het repertoire tot in de verste uithoeken van de bibliotheek en brengt nu een programma met werken voor klarinet en piano die misschien niet iedereen kent.

Gerald Finzi was tot voor kort een vergeten componist in Engeland. Tijdens zijn leven vielen zijn composities niet echt in de smaak van de tijd en dit, gekoppeld met het feit dat hij liever op het platteland woonde, heeft ervoor gezorgd dat zijn muziek makkelijk uit het oog raakte. Hij schreef niet erg veel kamermuziek, maar zijn 5 Bagatellen voor klarinet en piano waren meteen een hit. Zelf vond hij ze maar niemendalletjes maar werd wel erg geïnspireerd door de donkere toonkwaliteit die de klarinet kan hebben.

Louis Théodore Gouvy was in zijn tijd een zeer gerespecteerde componist maar is na zijn dood bijna geheel vergeten. Een Fransman die in Duitsland ging studeren en er bleef wonen. Hij schreef kamermuziek voor blazers in een tijd waar er schokkerend weinig voor werd geschreven en deze Sonate laat zien dat hij heel goed weet wat de klarinet kan.

Toen Darius Milhaud zijn Duo Concertant componeerde had hij al eerder ervaring opgedaan met de klarinet door de Sonatine en andere werken. Het laat Milhaud (en de klarinet) op zijn best zien: virtuoos; veel contrapunt en een aangename, lichte stijl. Zoals de titel suggereert is het een gesprek tussen de twee instrumenten, die elkaars territorium verkennen.

Tussen de tijd dat hij in de problemen kwam met de regerende Nazi partij in Duitsland en de tijd dat hij zich in de VS vestigde, besloot Paul Hindemith één sonate voor elke gangbare instrument te componeren. In 1939 maakte hij er maar liefst zes, waaronder de Sonate voor klarinet en piano. Dit is misschien de bekendste werk van dit programma, maar is in het repertoire van de klarinet niet zó populair, wellicht omdat, zoals één beroemde musicus opmerkte: “….het meer muzikaliteit vraagt dan techniek….”.,BR>
York Bowen, telg van een whisky fabrikant, toonde reeds op zeer jeugdige leeftijd een bijzondere talent en trad al vroeg op als concertpianist. Als componist schreef hij werken voor de beroemdste musici van zijn tijd maar is nu een beetje vergeten. Hij wordt wel eens de ‘Engelse Rachmaninov’ genoemd, alhoewel zijn stijl toch heel apart is — waarschijnlijk komt dit doordat de pianopartijen van zijn werken altijd heel groots zijn, zonder de andere instrumenten te overstemmen…..

Tot slot de Sonatina van Bohuslav Martinů. Martinů schreef deze compositie in Rome, waar hij de laatste drie jaar van zijn leven woonde. Hij had jarenlang in de VS gewerkt, maar vond het een onmenselijke maatschappij en keerde tweemaal terug naar Europa, waar hij zich veel meer thuis voelde. De Sonatina toont zijn bekende stijl van zeer ritmische muziek afgewisseld met lyrische passages, en zijn voorliefde voor complexe samenstelling van klanken.

Op achtjarige leeftijd is Paul Kaiser begonnen met klarinet spelen. Na zijn middelbare school is hij naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag gegaan. Hij studeerde bij Pierre Woudenberg en heeft daar zijn DM gehaald. Daarna heeft hij bij Hans Colbers aan het Amsterdams conservatorium een post graduate studie gevolgd. Vanaf midden jaren ’90 heeft Paul regelmatig lessen gevolgd bij en meegedaan aan festivals in het buitenland. Docenten waren onder meer Sabine Meyer, Thomas Friedli, James Campbell en Michael Collins. Al tijdens zijn studie is Paul les gaan geven. Hij is verbonden geweest aan meerdere muziekscholen en heeft een privé lespraktijk.
Momenteel speelt Paul samen met pianist Patrick Hopper, geeft hij les en werkt hij als journalist voor tijdschrift De Klarinet.

In Nederland geboren en getogen, bezocht Patrick Hopper in Den Haag de “British School in the Netherlands”. Toen hij negen jaar oud was begon hij aan zijn pianostudie. In 1983 won hij het Edith Stein Concours (het latere Prinses Christina Concours). Vier jaar later begon hij aan zijn conservatoriumstudie in Den Haag onder leiding van de uit Letland afkomstige pianist Naum Grubert.

In 1992 studeerde hij af met onderscheiding. Sindsdien concerteerde Patrick Hopper met succes in onder meer Engeland, voormalig Yougoslavië, Zwitserland, Spanje en in de Verenigde Staten. In Nederland is hij veelvuldig te beluisteren als solo pianist, als begeleider en als kamermuziekspeler.

In 1998 voerde hij de complete serie Études van Chopin uit en in 2000 speelde hij alle composities voor piano solo van Schubert. Naast zijn activiteiten als uitvoerend kunstenaar is hij als pedagoog in Den Haag werkzaam.

Reacties zijn afgesloten.