zondag 12 februari 2012 – 15.00 uur

TRIO MOUSELON
Ine Sinnige – klarinet
Lotte Beukman – cello
Natasja Douma – piano
Mikhail Glinka, Max Bruch, Marko Tajčević, Carl Frühling

De klankkleuren van Trio Mouselon

Trio Mouselon

Op zondag 12 februari om 15.00 uur verzorgd het Trio Mouselon een prachtig programma in ’t Mosterdzaadje. De musici zijn Ine Sinnige – klarinet, Lotte Beukman – cello en Natasja Douma – piano. In deze schitterende combinatie van klanken wordt werk uitgevoerd van C.Ph.E.Bach, Glinka, Tajcevic en Frühling.

Twee jaar geleden besloten de musici, die alle drie aan hetzelfde conservatorium studeerden tot samenwerking. Sinds die tijd hebben ze menig keer en met groot succes opgetreden. Als doel hebben zij een zo breed mogelijk repertoire voor deze kleurrijke bezetting op te bouwen. Daarin zijn ze met dit programma erg goed geslaagd. Wellicht geïnspireerd door de Muzen. Hun naam, Mouselon, is namelijk ontleend aan de Griekse naam voor de Tempel der Muzen.

Van Carl Ph.E. Bach worden drie stukken uit Sei Sonata uitgevoerd. Zijn muziek slaat een brug tussen de barokstijl van zijn vader en de ‘Sturm und Drang’ uit de Eerste Weense School. C.Ph.E. bach studeerde aanvankelijk rechten maar bloed kruipt waar het niet kan gaan en hij werd in 1740 hofmusicus (klavecinist) bij Frederik de Grote in Potsdam. Hij wordt door zijn grote deskundigheid over klavierinstrumenten wel beschouwd als de vader van de moderne pianotechnieken. Behalve voor orgel en klavecimbel schreef hij ook voor pianoforte en de chalumeau, de voorloper van de klarinet. Het was een charmante en onderhoudende man, eigenschappen die zijn vader wel eens miste.

Mikhail Glinka wordt algemeen gezien als de grondlegger van de Russische nationale muziek. Hij was het die zijn composities baseerde op Russische thema’s en volksliedjes. Het Trio Pathétique uit 1827 is een stuk vol romantiek, virtuositeit en melancholie.

Van de Oostenrijkse componist Carl Frühling (1868-1937) wordt het Klarinet Trio opus 40 uitgevoerd. Dit stuk kent een grotere diepgang dan de salonmuziek die hij ook schreef. Opus 40 is in romantische stijl geschreven en laat de vakkundigheid van de componist goed horen. Soms lijkt het alsof Brahms over de schouder van de jonge componist meekijkt. De componist stierf in armoede. Zijn werk is of verloren gegaan of moet nog worden ontdekt. Trio Mouselon gaat hem dit concert de aandacht geven die hij verdient.

De Joegoslavische componist Marko Tajcevik (1900-1984) was meester op het gebied van de kleinere muzikale vormen. De zuid-Slavische folklore gebruikt hij in een vrijere en moderne stijl en is goed terug te horten in de Zeven Balkandansen uit 1930. Oorspronkelijk voor piano solo geschreven, maar bewerkt door A. Sebrontnjak voor klarinet, cello en piano.

Reacties zijn afgesloten.