zondag 18 maart 2012 – 15.00 uur

PIANORECITAL BEETHOVEN
Frederic Voorn
Sonates 26, 27 en 28

Beethovens Vrije Pianosonates door Frederic Voorn

Frederic Voorn

De pianist Frederic Voorn is op zondag 18 maart om 15.00 uur te gast in ’t Mosterdzaadje. Zijn recital staat in het teken Ludwig van Beethoven.

Niet alleen een erg goede pianist, maar ook iemand met veel kennis over pianomuziek. Frederic Voorn is programmamaker van ‘Pianistenuur’ op Radio 4. Ook is hij een niet onverdienstelijk componist en dirigent. Het programma dat hij gaat spelen heet: “Beethovens Vrije Pianosonates”.

Beethoven heeft drie stijlperiodes gekend, waarvan zijn tweede periode, de zogenaamde heroïsche periode, de bekendste is. In de twee jaren daarvoor schreef hij vier sonates in zeer vrije stijl, die tot de hoogtepunten van zijn eerste periode mogen worden gerekend. De sonates opus 26, 27 en 28 luidden het begin van de romantiek in.

De Sonate opus 26 uit 1800 begint ongebruikelijk met een thema met variaties. Deze sonate behoort tot zijn meest geliefde werken, maar wordt vreemd genoeg weinig gespeeld. Chopin, die niet erg van Beethovens werk hield, was van deze sonate erg onder de indruk en hij gebruikte het als model voor zijn eigen Tweede Sonate opus 35. Beide werken hebben een treurmars, gevolgd door een korte, vliegensvlugge finale.

De twee Sonates opus 27 hebben de ondertitel Quasi una Fantasia meegekregen, terwijl dit eigenlijk vooral slaat op de eerste en weinig bekende Sonate opus 27. Beide stukken werden in 1801 voltooid en de Sonate opus 27/2 is onlosmakelijk verbonden met de titel Mondscheinsonate, die Beethoven er niet zelf aan gaf. Hoe bekend en geliefd deze ook is geworden, het stuk kan qua originaliteit niet tippen aan de Sonate opus 27/1, waarin thema’s en gedachten in ieder deel terugkomen en waarin Beethoven de grenzen van de bekende muziekvormen tot in het uiterste weet op te rekken.

Tot slot de Sonate opus 28 uit 1801. Deze wordt ook wel de Pastorale genoemd. Deze titel kwam ook al niet van Beethoven zelf, maar is toepasselijker dan de Mondschein. Het vredige karakter van de Pastorale doet in alles denken aan de gelijknamige Symfonie uit 1808. Het tweede deel uit deze sonate, het Andante, was Beethovens favoriete pianostuk.

Reacties zijn afgesloten.