vrijdag 27 april 2012 – 20.00 uur

LIEDERENRECITAL
Marijke Groenendaal – sopraan
Jacob Engel – piano
o.a. Benjamin Britten (On This Island); Ralph Vaughan Williams (Songs of Travel); Poulenc (Métamorphoses)

Niet het doel is belangrijk, maar de reis die erheen leidt (J.W. Goethe)

Marijke Groenendaal en Jacob Engel

In maart 2006 traden Marijke Groenendaal en Jacob Engel voor het eerst samen op. Dit vond plaats in – u raadt het misschien al — ’t Mosterdzaadje! Het was het begin van een vruchtbare samenwerking die vele hoogtepunten kende, met diverse recitals, concerten tijdens zomercursussen in Engeland, een CD met favoriete liederen, deelname aan bijzondere masterclasses en – recent – een recital met strijkkkwartet met voornamelijk Franse muziek uit het Fin-de-Siècletijdperk.

We zijn vijf jaar verder, en op hun reis door de wereld van het lied verkenden Marijke en Jacob steeds nieuwe verten en deden ze nieuwe inzichten op. Veel inspiratie putten ze daarbij uit iedereen die ze op hun muzikale pad ontmoetten en muziek die hen op hun tocht is bijgebleven. Het programma dat ze op 27 april in ’t Mosterdzaadje brengen, zou je dan ook een verzameling souvenirs kunnen noemen.

Het is moeilijk voorstelbaar, maar de Songs of Travel van Ralph Vaughan Williams en de tweede set Fêtes Galantes van Claude Debussy ontstonden in dezelfde periode: de jaren 1901-1904. Vaughan Williams componeerde met beide benen in de 19e eeuw, toch heeft deze Angelsaksiche “Winterreise” een hele generatie Engelse liedcomponisten geïnspireerd. Debussy is van een andere orde: één van de meest invloedrijke en vernieuwende componisten van de twintigste eeuw. In Fêtes Galantes wordt niet gereisd: het zijn klank geworden schilderijen van arcadische taferelen, geschilderd voor de aristocratie (van vóór de revolutie) die behalve dat zij hun opdrachtgevers moesten behagen, ook een poëtische lading hadden. Trois poèmes de Stéphane Mallarmé is Debussy’s laatste cyclus. Hier bereikt Debussy een hoogtepunt in het muzikaal volgen van elke lettergreep van de poëzie.

Ook Britten en Poulenc zijn tijdgenoten. De cyclus On this island ontstond in 1937; de Métamorphoses in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog. Britten en Poulenc zijn wèl vergelijkbaar: beiden geen tonale vernieuwers, maar wel een onmiskenbaar eigen idioom. Poulenc klinkt zonnig en mondain door de invloeden van het Parijse music hall en cabaret; in de ascetische Britten klinkt het Britse klimaat door. Bij de golfslag van Seascape is het niet moeilijk om je meeuwengekrijs voor te stellen. Poulenc heeft Apollinaire’s bijzonder poëtische souvenir van Parijs in Montparnasse al even poëtisch op muziek gezet. Hoor hoe zowel Poulenc als Britten omgaan met jazzinvloeden in Hyde Parken As it is plenty.

Het kan geen toeval zijn dat veel van de gedichten uit dit programma spreken over reizen, zwerven, vreemde oorden en de zoektocht naar schoonheid, liefde en geluk. Een onbestemde tocht vaak, waarvan je het eind niet weet en die vaak met tegenslagen gepaard gaat, maar die je vormt tot wat je bent. Uiteindelijk neem je mee waar je waarde aan hecht. Zo vinden Jacob en Marijke ook hun weg door de muziek, en met dit programma nemen zij u graag mee op hun reis.

Marijke heeft momenteel zangles bij Marjan Kuiper. Jacob heeft lessen gevolgd bij Anneke Dekker, Kamilla Bystrova en David Willison. Samen hebben ze deelgenomen aan masterclasses van onder meer Olaf Bär, Margreet Honig, Sasja Hunnego, Rudolf Jansen, David Willison, Kelvin Grout, Eugene Asti, Terence Allbright en Robin Bowman.

Voor meer informatie kunt u de website bezoeken: www.engelgroenendaal.nl

Reacties zijn afgesloten.