zondag 22 april 2012 – 15.00 uur

PIANORECITAL
Menachem Har-Zahav
Joodse componisten uit de 19e eeuw
Alkan, Gottschalk, Mendelssohn,
Moszkowski, Rubinstein, Tausig

Meesterpianist Menachem Har-Zahav

Menachem Har-Zahav
foto: Axel Breuer – Plan B Fotografie

De Israëlisch-Amerikaans en in Duitsland wonende pianist Menachem Har-Zahav is op zondag 22 april om 15.00 uur te gast in ’t Mosterdzaadje. Naar zijn komst zien velen uit, want eenmaal met zijn virtuoze, gepassioneerde en transparante spel kennis gemaakt te hebben, wil niemand meer een concert van hem overslaan. Zijn nieuwe programma staat in het teken van Joodse componisten uit de 19e eeuw. Hij voert werken uit van Alkan, Gottschalk, Mendelssohn, Moszkowski, Rubinstein en Tausig.

De componisten komen uit Duitsland, Frankrijk, Polen, Rusland en Amerika. De muzikale invloed van het land van herkomst weerspiegelt zich in de muziek en geeft het programma een levendig karakter. Zo is er een Polonaise, een Tarantella, Barcarolle en Gondoliera, maar ook een souvenir uit Porto Rico. Het zijn stukken die zowel kwalitatief als emotioneel aanspreken en een rijke afwisseling laten horen in internationale romantische pianoliteratuur die door Menachem Har-Zahav vol overgave wordt uitgevoerd.

Van Mendelssohn staan bekende stukken op het programma zoals de Fantasie in fis-mollOpus 28. Maar de andere componisten die op het programma staan zijn in vergetelheid geraakt. En dat ondanks het grote succes dat ze in hun tijd hadden als pianist en componist. Menachem Har-Zahav wil met dit concert deze vergeten kunstenaars de eer geven die ze toekomen. Neem Moritz Moszkowski. Als pianist en componist zeer geliefd en beroemd in zijn tijd. Hij wordt begin 20ste eeuw vergeten, maar niet door Rachmaninov en Horowitz die graag zijn miniaturen uitvoerden. Anton Rubinstein was de eerste directeur van het Conservatorium in Sint Petersburg. Een groot concertpianist en productief componist die baanbrekend was voor de Russische muziek. Charles Valentin Alkan behoorde samen met Liszt tot de beste pianisten in die tijd. Mede door zijn toedoen kwamen er veel veranderingen in de techniek van het pianospel en de werden de mogelijkheden van het klavier uitgebreid. De geweldige omvang van zijn stukken verhinderde echter de uitvoering er van. Menachem houdt het bij een Nocturne.

Carl Tausig was de belangrijkste leerling van Liszt die in zijn korte leven — hij werd 29 jaar — een legendarische reputatie opbouwde. Van hem worden drie stukken uitgevoerd waaronder de Tarantella. Louis Moreau Gottschalk was de eerste Amerikaanse pianist die internationaal de reputatie van virtuoos verwierf. Hij schreef muziek die beïnvloed werd door Spaanse, Latijns-Amerikaanse en creoolse muziektradities. Hij schreef de eerste vormen van de Afro- Amerikaanse dansmuziek zoals te horen in Souvenir de Porto Rico.

Pers en publiek zijn altijd weer zeer onder de indruk van het gevoel, de geest en het temperament dat Menachem Har-Zahav laat horen. “Hartstochtelijke extase gepaard aan beheersing van techniek maakt een concert van Menachem tot een onvergetelijke belevenis”. “Zijn aan waanzin reikende techniek, maakt hem tot een pianist van wereldklasse

Kinderen, vindt hij, moeten vrij entree hebben tot zijn concerten omdat hij daarmee het imago dat klassieke muziek ouderwets is en tot verveling leidt wil veranderen. Hij wil jongeren laten horen dat er door de eeuwen heen spannende muziek is geschreven die tot heden ten dage blijft boeien.

Menachem, Har-Zahav gaf zijn docentschap aan het conservatorium in Amerika op om in Engeland verder te gaan studeren. Nu treedt hij als solist, met of zonder orkest internationaal op.

Reacties zijn afgesloten.