vrijdag 20 april 2012 – 20.00 uur

TRIO CONTRASTEN
Fleur Bouwer – klarinet
Maria Milstein – viool
Martijn Willers – piano
Vermeulen, Escher, Knigge, de Leeuw, Keuris

“100 Jaar Nederlandse Muziek”

Fleur Bouwers en Martijn Willers
foto: Hans Hijmering

Op vrijdag 20 april om 20.00 uur treedt het befaamde Trio Contrasten op in ’t Mosterdzaadje. Zij hebben een programma samengesteld met louter Nederlandse muziek van Vermeulen, Escher, de Leeuw, Knigge (wereldpremière) en Keuris.

In 2011 bestond het Genootschap Nederlandse Componisten (GeNeCo) 100 jaar. Naar aanleiding van deze viering werd Trio Contrasten gevraagd een concert te verzorgen in de De Toonzaal in Den Bosch. Voordat ze De Toonzaal betreden komen ze het natuurlijk eerst uitproberen in Santpoort!

Sjaan Oomen
foto: Harry Meyer

Trio contrasten bestaat uit Fleur Bouwer – klarinet, Sjaan Oomen – viool en Martijn Willers – piano. De vaste violist van het Trio is Maria Milstein, zij is de maand april verhinderd.

Fleur Bouwer maakte de volgende toelichting over het programma:

“De componisten op ons programma hebben allemaal in meer of mindere mate een link met elkaar en/of met ons. Het spelen van werken waarvan de geschiedenis nog zo vers is en zo verweven met je eigen omgeving geeft altijd extra inspiratie. Het beste voorbeeld hiervan is natuurlijk de samenwerking met een levende componist. Daarom hebben we voor dit concert Max Knigge gevraagd om een nieuw werk voor ons te schrijven. Max studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en kent het Trio Contrasten uit zijn studietijd. Hij is inmiddels hard aan de weg aan het timmeren en won al verschillende prijzen. We zijn heel blij dat hij nu voor ons aan het schrijven is! Hij zal zelf zijn muziek komen toelichten tijdens het concert.

Max studeerde onder andere bij Daan Manneke, die weer een leerling was van Ton de Leeuw. Ton de Leeuw schreef in 1989 de Hommage à Henri voor klarinettist Sjef Douwes, destijds werkzaam als soloklarinettist in het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Fleur heeft bij Sjef les gevolgd en onder andere de Hommage à Henri voor hem gespeeld. ‘Henri’ is Henri van Praag, voormalig psycholoog, filosoof, en hoogleraar parapsychologie in Utrecht. Van Praag was een persoonlijke vriend van Ton de Leeuw en overleed in 1988. Het werk bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte werken klarinet en piano gezamenlijk naar een climax toe. Het hierop aansluitende tweede gedeelte is opgebouwd uit een ostinato in de piano, waarboven de klarinet een soort vrije melodie speelt, die wederom naar een climax toewerkt, waarna het stuk snel in het niets uitsterft.

Ook Tristan Keuris was een leerling van Ton de Leeuw. Van hem spelen we Muziek voor klarinet, viool en piano. Dit trio schreef Keuris voor het trio van Herman Braune, bij wie Fleur lange tijd studeerde. Net als de muziek van Ton De Leeuw is de muziek van Keuris zeer kleurrijk en zijn zowel romantische invloeden te horen als invloeden van bijvoorbeeld Igor Stravinsky.

De andere twee componisten op het programma, Vermeulen en Escher, waren zeer goede vrienden. Beide werden beïnvloed door de muziek van Claude Debussy en hadden een afkeer van atonaliteit (door Escher ook wel antitonaliteit genoemd). Vermeulens muziek is romantisch van aard. Eschers Sonate voor klarinet solo ontstond pas laat in zijn leven, in 1973. Dit werk is moderner, maar blijft altijd een zekere tonaliteit behouden”.

Reacties zijn afgesloten.