zondag 27 oktober 2013 – 15.00 uur

KAMERKOOR “BABYLON”
o.l.v. Frederic Voorn
Muziek uit de 16e en 17e eeuw, o.a. Morley, Bateson, Purcell, di Lasso, Hassler, Bach

Kamerkoor Babylon met muziek uit de 16e en 17e eeuw

Kamerkoor Babylon

Kamerkoor Babylon zingt in het Mosterdzaadje op zondag 27 oktober om 15.00 uur op in ’t Mosterdzaadje oude muziek uit de 16 en 17e eeuw met componisten als Morley, Bennet, Farmer en Purcell, Hassler, de Encina, di Lasso, Bach en de Victoria.

Leo Schneemann over het programma:
“Steeds meer krijgen we de smaak van oude muziek te pakken, van de renaissance- en de barokmuziek. Het programma bestaat dit keer geheel uit oude muziek. De polyfonie, waarin alle stemmen even belangrijk zijn, klinkt in bijna het hele programma door. Voor de pauze staan een aantal liedjes van de Engelse componisten Phyllis en Amynthas centraal. Inhoud daarvan gaat over de zoektocht naar elkaar, de treurnis om het niet kunnen krijgen van de ander, een waarschuwing aan jonge meisjes over de misleidende charmes van mannen. Vreugde en droefenis wisselen elkaar af.

Hassler en De Encina zorgen voor de Duitse hoffelijkheid en Spaanse peper in het programma voor de pauze. Na de pauze komen nog drie componisten aan bod: Orlando di Lasso, Orlandus Lassus, Roland de Lassus, of hoe deze geboren Vlaming dan ook geheten heeft. Hij is een veelschrijver geweest, waarvan je altijd weer nieuwe, niet eerder gehoorde, muziek krijgt voorgeschoteld. Het Festival voor Oude Muziek in Utrecht besteedde dit jaar veel aandacht aan hem. En steeds weer hoor je waarom hij toen en nu zo populair was. Babylon zingt van hem drie madrigalen en een psalmzetting, in verschillende talen (Frans, Latijn, Italiaans). Één daarvan is ‘Bonjour, mon coeur’; daarin geeft een jongeman zijn geliefde alle koosnaampjes die hij kent: mijn hartendief, mijn oogappel, mijn lente, mijn madelief, mijn liefje, mijn duifje, mijn snoezepoes.

De Spaanse componist Tomás Luis de Victoria schreef een koraal, waarin de stemmen met hun melodielijnen over elkaar heenlopen en verschillende ritmes elkaar prachtig afwisselen. Tot slot speelt Frederic Voorn twee preludes en fuga’s uit Das Wohltemperierte Klavier en zingt het koor twee koralen van Bach. Na zoveel over de wereldse liefde gezongen te hebben eindigt Babylon met meer stichtende teksten en melodieën, alhoewel de term stichtend een wat beperkte kwalificatie is voor muziek van Bach.”

Dirigent van het koor is Frederic Voorn, die op verschillende muzikale gebieden actief is. Behalve Babylon dirigeert hij nog twee koren. Hij is pianist en componist en maakt radioprogramma’s. Hij schrijft artikelen en is bezig met een boek over de geschiedenis van piano’s en pianisten.

“Wonderlijk hoe harmonisch een Babylonische spraakverwarring kan klinken”, was het commentaar van Jacobine Geel ooit na afloop van een concert van koor Babylon.

Reacties zijn afgesloten.