zondag 10 november 2013 – 15.00 uur

LIEFDE EN LIJDEN, ROMANTISCHE LIEDKUNST
Remmert Velthuis – bariton
Marjana Butko – piano
Schubert (Winterreise, Erlkönig), Schumann (Dichterliebe), Schoenberg en pianowerken van Rachmaninov en Brahms

Liefde en Lijden en Romantische Liedkunst

De bariton Remmert Velthuis en de pianiste Marjana Butko verzorgen op 10 november om 15.00 uur een programma van liefde en lijden en romantische liedkunst. Met muziek van Schubert, Schumann, Rachmaninov, Brahms en Schönberg komt dat helemaal goed.

“Weinen lass mich aus den tiefsten Schmerzen,
eine träne die nur Männer weinen”

Liefdesverdriet is door de eeuwen heen een onuitputtelijke bron voor meeslepende muziek. Ook Schubert, Schumann en Schoenberg lieten zich voor hun liederen meeslepen door poëzie die het verlies of vertrek van de geliefde in de meest intense bewoordingen beschrijft.

“Ich such im Schnee vergebens nach ihrer Trittenspur,
wo sie an meinem Arme durchstrich die grüne flur”

In Franz Schuberts “Winterreise” vertrekt een jonge man in het besneeuwde landschap, na afgewezen te zijn door zijn grote liefde. Hij bezingt zijn ijskoude verdriet en de schoonheid van de voorbije liefde. Na deze cyclus, speelt Marjana solo het prachtige Moment Musicaux van Rachmaninoff.

Schuberts Erlkönig is het dramatische relaas van de vader die te paard, met zijn stervende zoon door het bos snelt. De pianobegeleiding is zo moeilijk en technisch zwaar om te spelen, dat de meeste pianisten zich er niet aan wagen.

Na de pauze volgt (een gedeelte van) de cyclus “Dichterliebe” van Schumann. In deze mengeling van romantische natuurbeleving en melancholische bespiegelingen is te horen, als een voortzetting van Schubert’s werk, hoe de piano en de zangstem gelijkwaardige partners zijn die elkaar aanvullen, ondersteunen en becommentariëren. De chronologische brug wordt geslagen door een Intermezzo van Johannes Brahms, een goede vriend van Schumannn.

Schoenberg is met name bekend geworden door zijn atonale werk. Minder bekend is dat hij aan het begin van zijn carrière laatromantische tonale muziek componeerde. Voorbeelden zijn het strijksextet Verklärte Nacht en het fantastische koorwerk Friede auf Erden. Ook de hier uitgevoerde liederen voor bariton en piano komen uit deze periode. Al deze stukken illustreren waarom Schoenberg uiteindelijk geen andere keuze meer had dan het oude tonale systeem los te laten; de complexiteit en de geavanceerde harmonische inhoud kon niet verder worden doorgezet. Vooral “Abschied” is hiermee een geweldige culminatie van de romantische pianoliteratuur en liedkunst.

Al sinds zijn opleiding, bij Elise Galama en Ira Spaulding aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam, heeft bariton Remmert Velthuis een voorkeur voor de Duitse romantische liedkunst. Als koordirigent, muziekleraar en multi-instrumentalist in de lichte muziek maakt een breed palet van genres deel uit van zijn dagelijks bestaan; van Dowland tot Debussy, van Brahms tot BB King, van Gesualdo tot Gentle Giant. Remmert’s muzikale breedte geeft een verfrissende interpretatie aan de 19e eeuwse liederen, zonder de klassieke stijl te verlaten.

De Wit-Russische concertpianiste Marjana Butko studeerde in Minsk en Stockholm bij Igor Olovnikov en Mats Widlund. Haar masteropleiding voltooide ze in Amsterdam bij David Kuyken. Na een tijdlang als solist opgetreden te hebben, werkt ze nu graag met zangers. Ze is begeleider van verschillende zangers en zangeressen, voor concerten, festivals en concoursen in binnen- en buitenland. Naast het spelen van de pianopartijen, coacht ze zangers op techniek en interpretatie.

Reacties zijn afgesloten.