vrijdag 20 december 2013 – 20.00 uur

VIOOL EN PIANO
Helma Leenhouts – viool
Jan Hooijtink – piano
Dohnányi, Fauré, Mozart en Kreisler

Helma Leenhouts en Jan Hoijtink, een bijzonder muzikaal echtpaar

Helma Leenhouts en Jan Hooijtink

Vrijdag 20 december om 20.00 uur zijn in ’t Mosterdzaadje te gast de violiste Helma Leenhouts en de pianist Jan Hoijtink. Op het programma staan: Schumann, Mozart, Eller, Fauré, Dohnányi en Kreisler.

Al vele jaren zijn ze in Santpoort een terugkerend genoegen, het muzikale echtpaar dat in de mooiste programma’s hun passie voor de kamermuziek weet te leggen in een samenspel dat naadloos op elkaar aansluit. Dit concert staat helemaal in het teken van hun concertreis die ze jaarlijks in Zwitserland maken. Het programma opent met drie romantische juweeltjes die Schumann voor zijn vrouw schreef. De Sonate in C majeur KV 403 voor viool en piano heeft de sfeer en het karakter van een miniatuur-opera. Met name de dialogen wisselend tussen viool en piano zijn opvallend.

Nooit eerder gehoord is werk van de Estlandse componist Heino Eller (1887-1870). Ze spelen een stuk dat Männid heet. Eller studeerde viool aan het Conservatorium in Sint-Petersburg. “Tussen 1920-1940 doceerde hij compositieleer. Onder zijn leerlingen bevonden zich o.a Eduard Tubin en Arvo Pärt. Blindheid van deze componist kan de aanleiding zijn voor het thema Männid. Deze naam staat voor een speciale houtsoort met een karakteristieke geur. Wij hebben dit werk cadeau gekregen tijdens een concert in Estland met het verzoek dit werk zo vaak als mogelijk ten gehore te brengen. Zijn stijl is neoromantisch met invloeden van Grieg en Sibelius”, aldus Helma.

De Sonate van Gabriel Fauré (hij studeerde bij Saint-Saëns in Parijs) is zeer ingetogen en heeft een fijnzinnig en zonnig karakter. Er is een goede balans tussen strenge compositorische regels en romantische gevoeligheid. De Hongaarse componist Ernő Dohnányi heeft de Sonate in cis klein Op. 35 jarige leeftijd in Berlijn gecomponeerd. “Dohnányi had weinig interesse in politiek maar leefde in spannende tijden [van de ondergang van het Habsburgse Rijk tot na de Tweede Wereldoorlog]. Toen hij echter tijdens de 2e WO voor Joodse musici opkwam moest hij vluchten. Ondanks dat Dohnányi veel van Kodály en Bartók leerde, ontwikkelde hij zijn eigen bijzondere idioom. In deze sonate hoort men duidelijk invloeden van Brahms en Liszt”.

Van de Oostenrijkse componist Fritz Kreisler wordt Marche miniature viennoiseuitgevoerd. Kreisler kreeg vooral bekendheid als violist. Hij wordt dan ook als een van de grootste violisten uit zijn tijd gezien en geprezen om zijn zoete toon en expressielijn. Al zijn composities zijn in een ‘gemutliche’ Weense stijl geschreven met een knipoog naar andere componisten.

Vanaf 1985 vormen Helma Leenhouts en Jan Hoijtink een muzikaal duo voor viool en piano. De kamermuziek heeft een zeer belangrijke plaats in hun repertoire gekregen. Zij kregen lessen van en namen deel aan masterclasses van o.a Berl Senowsky, Daniel Philips, Sandor Vegh, Herman Krebbers en de fameuze Russische pedagoge Znaida Gilels, waar Helma Leenhouts een lange periode in Boston les van heeft mogen ontvangen. Concerten werden gegeven in Engeland, Duitsland, Zwitserland en recent nog in Estland.

Helma Leenhouts studeerde viool aan de conservatoria Amsterdam en Rotterdam, waar zij bij de violist Ilya Grubert opgeleid werd voor het Master-diploma uitvoerend musicus.

Jan Hoijtink volgde de studie bij de pianisten Thom Bollen en Jan Wijn. In 1981 werd de studie afgerond met het Master-diploma solospel en Kamermuziek. Momenteel is hij verbonden als docent aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.

De volgende CD’s zijn verschenen Dumka met werken van Janáček, Schumann en Rachmaninoff. Wiener Klavierstücke met werken van Schubert, Brahms en Schoenberg. Recent verscheen nog een CD met werken voor viool en piano van Elgar, Stravinsky en Grieg, en is zeer positief ontvangen.

Reacties zijn afgesloten.