zondag 12 januari 2014 – 15.00 uur

SAXYON
Ellen Zijm – accordeon
Marijke Schröer – saxofoon
Piazzolla, Van Beurden en Sanchez

SaxYon: Hét duo voor accordeon en saxofoon

Duo SaxYon

De accordeoniste Ellen Zijm en de saxofoniste Marijke Schroër zijn op zondag 12 januari om 15.00 uur te gast in ’t Mosterdzaadje. Ze noemen zich SaxYon en voeren werken uit van: Satie, Piazzolla, Sanches, Wammes en van Beurden.

Ellen en Marijke spelen nog niet eens een jaar samen en nu al hebben zij fantastische dingen mogen doen. Zo speelden zij van de Deventer Bergkerk tot aan het Concertgebouw Amsterdam en componeerde niemand minder dan Bernard van Beurden een compositie voor deze, in Nederland unieke, combinatie. Maar voordat Who Knows van van Beurden in het Mosterdzaadje losbarst beginnen zij het concert met het prachtige Gnossienne van Eric Satie. Oorspronkelijk voor één instrument, maar nu in een versie voor twee instrumenten die fantastisch samensmelten. In het stuk Het oude kasteel uit de schilderijen tentoonstelling van Moessorgsky is hoorbaar hoe de combinatie van instrumenten goed en krachtig tot hun recht komt. De accordeon functioneert als compleet orkest.

Natuurlijk mag Piazzolla niet op een programma ontbreken als er een accordeonist aanwezig is. Uitgevoerd worden Histoire du Tango en Nightclub. De Spaanse componist José Sanchez componeerde speciaal voor accordeon en saxofoon het stuk Dhamar, waarin hij uitersten van geluid en stilte opzoekt. Faith van Ad Wammes en The Voice of Turkeyis geïnspireerd op Turkse Volksmuziek. Ad Wammes is een Nederlandse componist en erg bekend vanwege zijn orgelmuziek. Faith werd oorspronkelijk dan ook gecomponeerd voor orgel en sopraansaxofoon. SaxYOn sluit het concert af met de Rumba van Maurice Whitney, de titel zegt het zelf al…..dat wordt swingend naar huis gaan.

Marijke Schröer begon haar conservatoriumstudie bij Peter Stam aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Tijdens deze opleiding en op jonge leeftijd werd zij al uitgenodigd deel te nemen aan belangrijke internationale competities; zoals Hülsta Woodwinds in Münster en de TIM (Torneo Internazionale di Musica) te Verona. Daarnaast speelde zij een prominente rol tijdens het ‘Philip Glass Festival’ Groningen, soleerde tijdens de saxofoondagen Veenhuizen, werd gevraagd voor een aantal premières (o.a. van Bernard van Beurden) en maakte cd opnames met de KMKJWF (Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso).

Na haar eindexamen, dat beoordeeld werd als Cum Laude, vervolgde zij haar master aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp, waar ze in juni 2011 met succes haar ‘Master of Music titel’ behaalde. Marijke Schröer maakt deel uit van het succesvolle Melisma Saxophone Quartet dat als enig Nederlandse ensemble ooit, uitgenodigd werd om deel te nemen aan de prestigieuze ‘International Chamber Music Competition Osaka’. Het kwartet sleepte al menig prijs in de wacht.

Ellen Zijm (1987) voltooide haar Master studie te Enschede met het cijfer 9. Ze won talloze prijzen die haar nationaal en internationaal masterclasses opleverden. Meerdere keren was zij te gast in het programma Spiegelzaal. Zij remplaceert bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, speelde met het Asko/Schönberg Ensemble en bracht verscheidene werken in première. Op dit moment studeert Ellen, gesteund door het ‘Prins Bernhard Cultuurfonds’, aan de Musikhochschule Würzburg, bij Stefan Hussong. Daarnaast concerteert zij regelmatig met haar duo ‘De Thuiskomst’ (met Quirine van Hoek, viool), ‘Multiple Winds’ (met Kees van der Harst, klarinet/basklarinet) en het Nederlands Accordeon Ensemble.

Reacties zijn afgesloten.